Mere prevencije na aerodromu Beograd
Poštovani putnici,
U vreme pandemije kretanje na aerodromima širom Evrope i sveta je doživelo određene restrikcije a sve u cilju suzbijanja zaraze prouzrokovane virusom COVID 19.
Kako bi se što bolje pripremili za Vaše putovanje, na linku koji se nalazi ispod teksta možete pronaći sve informacije o merama na Aerodromu Nikola Tesla Beograd. Putem video materijala kao i najčešće postavljenih pitanja dobićete sve odgovore na način prihvata i otpreme putnika i robe na beogradskom aerodromu.
Podsećamo Vas da je neophodno poštovanje svih propisanih mera kako bi avio saobraćaj mogao nesmetano da funkcioniše a samim time i Vaša sigurnost i bezbednost bude na najvišem nivou.
Informišite se
Kako je vazdušni saobraćaj ponovo uspostavljen, moramo da shvatimo da avionska putovanja neće biti potpuno ista u odnosu na vreme pre korone – na aerodromima i u avionu. Dodatno vreme, više strpljenja, medicinske procedure i drugačije ponašanje u avionu su samo neke od novosti koje nas očekuju u doba pandemije.
Iz/ka aerodroma u Republici Srbiji saobraćaj obavlja 28 kompanija. Direktorat civilnog vazduhoplovstva od izbijanja pandemije do danas kontroliše rad avio prevozioca kontinuiranim nadzorom.
Da putnici ne bi bili iznenađeni dodatnim zahtevima pri dolasku na aerodrom u nastavku Vam prilažemo linkove ka veb sajtovima prevozioca gde se na dnevnom nivou ažuriraju procedure koje obezbeđuju siguran let putnicima.
Predlažemo Vam da, pre rezervacije karata najpre pogledate koja su ograničenja prilikom ulaska u određenu zemlju na sledećem linku COVID-19 Travel Regulations Map
A zatim na sajtovima prevozioca koje su dodatne mere neophodne kako bi se bez problema ukrcali na let :
PREVOZILAC
|
KOD
|
LINK KA INFORMACIJAMA
|
DESTINACIJE
|
Aegan Airlines
|
A3
|
Atina
|
|
Air Cairo
|
SM
|
Hurgada
|
|
Air France
|
AF
|
Pariz CDG
|
|
Alitalia S.A.I
|
AZ
|
Rim Fiumicino, Milan Malpensa
|
|
Austrian Airlines AG
|
OS
|
Beč
|
|
Belavia Airlines
|
B2
|
Minsk
|
|
Fly Dubai
|
FZ
|
Dubai
|
|
Lufthansa AG
|
LH
|
Frankfurt, Minhen
|
|
Lot Polish Airlines
|
LO
|
Varšava
|
|
Air Montenegro
|
YM
|
Podgorica, Tivat
|
|
Pegasus Airlines
|
PC
|
Istanbul Sabiha Gokcen
|
|
Qatar Airways
|
QR
|
Doha
|
|
Ryanair DAC
|
FR
|
Malta, Milano Bergamo,Berlin Tegel, Bratislava
|
|
Swiss Inernational AL
|
LX
|
Cirih
|
|
Tunisair
|
TU
|
Tunis
|
|
Turkish Airlines
|
TK
|
Istanbul
|
|
Transavia
|
HV
|
Amsterdam
|
|
Wizz Air *
|
W6
|
||
Air Serbia*
|
JU
|
*Veliki broj destinacija, pregled na sajtu prevozioca.
Služba Direktorata će kontrolisati sve informacije vezano za situaciju prouzrokovanu pandemijom COVID19.
Najčešća pitanja
COVID-19: Obaveštenje putnicima
Prava putnika u Srbiji su regulisana „Zakonom o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju” u čije delove je u potpunosti transponovana evropska Uredba EZ br. 261/2004 kojom se utvrđuju zajednička pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćenog ukrcavanja i otkazivanja ili dužeg kašnjenja letova.
Kako je situacija prouzrokovana pandemijom virusa COVID-19 uticala na avio kompanije bez izuzetka, Evropska komisija je objavila dokument „Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19“, Brussels 18.3.2020 C(2020) 1830 final,, gde se između ostalog navodi:
„Uredba 261/2004 predviđa kompenzaciju u fiksnom iznosu u nekim okolnostima. Ovo se ne odnosi na otkazivanje učinjeno više od 14 dana unapred ili ako otkazivanje prouzrokuju 'vanredne okolnosti' koje se nisu mogle izbeći čak i ako su preduzete sve razumne mere. Za detalje pogledajte član 5 (1) i član 7 Uredbe.
Komisija smatra da, kada javne vlasti preduzmu mere čiji je cilj da obuzdaju pandemiju COVID-19, takve mere po svojoj prirodi i poreklu nisu u skladu sa uobičajenim vršenjem aktivnosti prevoznika i van su njihove stvarne kontrole.
Član 5 (3) se odriče prava na naknadu pod uslovom da je sporno otkazivanje „izazvano“ vanrednim okolnostima, koje nije bilo moguće izbeći čak i ako su preduzete sve razumne mere.
Ovaj uslov treba smatrati ispunjenim i kada otkazivanje leta uzrokuje odluka nadležnih organa kojim zabranjuju određene letove ili zabranjuju kretanje osoba na način koji isključuje, de fakto, putovanje predmetnim letom.
Ovaj uslov se takođe može ispuniti ako otkazivanje leta nastane u okolnostima kada kretanje osoba nije u potpunosti zabranjeno, ali je ograničeno na osobe koje podležu derogacijama (na primer, državljani ili stanovnici dotične države)“ - Odluka o proglašenju bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 zaraznom bolešću .
Najčešća pitanja vezano za COVID-19 situaciju :
Kupljene su karte do Atine. Prevozilac obavlja let iako je srpskim državljanima zabranjen ulazak u Grčku.
Odgovor: Let je realizovan. Kompanija nije kriva za ograničenja koje jedna država uvodi prema stanovnicima druge države. Putnika nema pravo na kompenzaciju, refundacija moguća prema tarifi po kojoj je karta kupljena.
Let je otkazan od strane kompanije tri dana pre zakazanog poletanja. Razlog je zabrana sletanja vazduhoplova u zemlju – destinaciju. Da li imam pravo na kompenzaciju ?
Odgovor: Zakon predviđa da prevozilac može otkazati let bez obaveze isplate kompenzacije ukoliko su putnici obavešteni o otkazivanju leta najmanje dve nedelje pre polaska predviđenog po redu letenja ili i kasnije ukoliko se dokaže da je let otkazan usled vanrednih okolnosti koje nisu mogle da se izbegnu iako su preduzete sve razumne mere. COVID-19 se smatra vanrednom situacijom te stoga putnici nemaju pravo na kompenzaciju.
Let je otkazan a prevozilac mi nudi vaučer umesto novca. Koje su moje opcije?
Odgovor: Na predlog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Vlada Republike Srbije je donela Zaključak 343-3718/2020-1 od 08.05.2020.godine kojim preporučuje avio-prevoziocima kojima je operativna dozvola izdata u skladu sa zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj, da zbog otkazanih letova usled vanrednih okolnosti koje su prouzrokovane bolešću COVID-19, putnicima izdaju vaučer na osnovu koga će putnici moći da ostvare svoja prava izborom između:
• promene datuma putovanja, prema sličnim uslovima prevoza, do krajnjeg odredišta kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od dostupnosti slobodnih mesta;
• mogućnosti da iznos koji odgovara visini pune cene karte po kojoj je ona kupljena iskoristi na nekom od letova u mreži avio-prevozioca nekog kasnijeg datuma kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od dostupnosti slobodnih mesta.
Vaučer iz stava 1. ovog člana može se iskoristiti do 31. decembra 2021. godine.
Ukoliko putnik ne želi vaučer, prevozilac je dužan da mu isplati refundaciju u procesu gde putnik podnosi reklamaciju a koja zbog opšteg trenutnog stanja u avio industriji može potrajati i do nekoliko meseci.
Da li postoje posebna ograničenja prilikom putovanja a u vezi sa situacijom prouzrokovanom Korona virusom?
Odgovor: Situacija sa slobodnim kretanjem putnika kao i realizacijom saobraćaja menja se iz dana u dan i ograničenja su u manjoj ili većoj meri prisutna u svim zemljama. Ograničenja za ulaz u Republiku Srbiju stranim državljanima kao i restrikcije za građane Republike Srbije u drugim zemljama možete pratiti na sledećm linku COVID-19 Travel Regulations Map
Na sajtu Direktorata dostupne informacije o propisima i ograničenjima kompanija koje obavljaju saobraćaj iz Republike Srbije.
Platio sam kartu 10.000dinara, ne mogu da putujem jer mi je zabranjen ulazak u zemlju destinaciju. Let je realizovan. Avio prevozilac mi je refundirao svega 3.000dinara. Da li imam pravo na punu refundaciju?
Odgovor: Iznos refundacije zavisi od tarife po kojoj je je karta kupljena. Prilikom rezervacije karata putnik bira jednu od ponuđenih tarifa (BASIC, FLEX, LIGHT, GO, BUSSINESS, PLUS…imena se razlikuju od kompanije do kompanije). Prilikom plaćanja putnik potvrđuje da je saglasan sa uslovima tarife.
Stoga se putnici podstiču da kupuju tarife koje im omogućavaju potpunu refundaciju troškova ili bar omogućavaju promenu termina polaska/povratka u situaciji gde je poremećeno slobodno kretanje putnika.