Vesti sa sajta
U Beogradu održana 5. Konferencija zajedničkog komiteta ESAA
Petak, 17.12.2010.
Ministarsvo za infrastrukturu i Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, bili su domaćini 5. Konferencije zajedničkog komiteta ESAA - Multilateralnog sporazuma o zajedničkom vazduhoplovnom području Evrope (ECAA - European Common Aviation Area) koji čini 36 zemalja potpisnica ovog sporazuma.
Na skupu, prvi put organizovanom u Srbiji, bilo je prisutno više od četrdeset delegata izEvrope, odnosno predstavnika vazduhoplovnih vlasti iz dvadeset zemalja potpisnica ESAA sporazuma.
Konferenciju je otvorio državni sekretar za vazdušni saobraćaj u Ministarstvu za infrastrukturu Miodrag Miljković.
Srbija je napredovala u primeni ESAA sporazuma odnosno u liberalizaciji aviosaobraćaja, što je jedan od uslova za ulazak zemlje u Evropsku uniju, izjavio je državni sekretar za vazdušni saobraćaj Miodrag Miljković, na otvaranju skupa.
Miljković je rekao da je Srbija u septembru imala kontrolu eksperata Evropske komisije, koja se odnosila na primenu ESAA i da još nije stigao izveštaj koji će pokazati da je Srbija ispunila sve obaveze iz prve faze tog sporazuma, kao i da smo već ispunili većinu zahteva iz druge faze.
"Razlika između prve i druge faze je u slobodama koje se dobijaju - u prvoj fazi se dokazuje da imamo regulativu u vezi sa sporazumom, a kada ispunimo drugu fazu to znači da smo sve te propise i primenili u oblasti bezbednosti, kontole letenja, aerodroma i drugog", objasnio je on.
Miljković je kazao da su zbog primene tog sporazuma u Srbiju došle niskotarifne aviokompanije, koje su povećale broj letova i snizile cene karata.
On je objasnio da Sporazum o otvorenom nebu do sada još nije ratifikovalo nekoliko zemalja članice EU, među kojima su na primer Grčka i Nemačka, što je uslov za početak formalne primene tog sporazuma, koji administrativno već primenjuju sve potpisnice.
"Glavna stvar za Srbiju će biti kako su u septembru ocenili usaglašenost našeg novog Zakona o vazdušnom saobraćaju sa sporazumom i koliko će na njihovu konačnu odluku uticati nekoliko stvari koje Srbija u ovom trenutku nije mogla da usaglasi", dodao je Miljković.
Šef Sektora za međunarodne odnose u Evropskoj komisiji za transport i tržište Filip Burgel Verne istakao je da ESAA predstavlja ključni element evropske politike Unije prema zemljama jugoistočne Evrope, u cilju povećanja tržišta.
On je kazao da je u zemljama tog regiona u poslednjih pet godina povećan aviosaobraćaj za 12 odsto, kao i da je samo u Beogradu prisutno više od 30 avioprevoznika.
Direktor Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije Nebojša Starčević istakao je da je naša zemlja ostvarila pozitivne rezultate u primeni sporazuma, a naročito stupanjem na snagu novog Zakona o vazdušnom saobraćaju 20. oktobra ove godine.
Na godišnjem skupu Zajedničkog komiteta ESAA, čula su se zapažanja i očekivanja predstavnika vazduhoplovnih vlasti iz mnogih evrpskih zemalja o načinu i dinamici sprovođenja ovog sporazuma . Predstavnici Evropske komisije predstavili su ukupne rezultate do kojih su došli posle provera u svih 36 zemalja potpisnica Multilateralnog sporazuma. Prema njihovom mišljenju, sprovođenje sporazuma odvija se po planu i po predviđenim fazama.
Na kraju sastanka, dogovoreno je da se sledeće godine u Budimpešti održi 6. Konferencija zajedničkog komiteta ESAA.
Podsetimo, Evropska unija je projekat o zajedničkom vazduhoplovnom području Evrope počela 2004.godine. NJegova suština je da evropski vazdušni prostor briše nacionalne granice, jer je pre toga, izdeljenost vazdušnog prostora imala negativan uticaj na efikasnost aviosaobraćaja - aviokompanije troše više goriva, ali i vreme, pošto moraju da prođu niz kontrola da bi stigle to željene destinacija. ESAA sporazum, postepeno u većini zemalja potpisnica, omogućava slobodan pristup vazduhoplovnom tržištu , a liberalizacija tržišta, kao rezultat sporazuma, omogućava niže cene karata i veći izbor avioprevoznika.
Srbija je Multilateralni sporazum o zajedničkom vazduhoplovnom području Evrope potpisala 2006. godine sa EU, zemljama zapadnog Balkana, Islandom i Norveškom, a srpski parlament ga je ratifikovao 13. maja 2009.godine.