Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije 17. marta 2020. godine izdao je Bezbednosnu naredbu 01/2020, koja se odnosi na domaće i strane operatere koji obavljaju međunarodni vanredni avio-prevoz, domaće i strane operatere koji obavljaju nekomercijalno letenje u međunarodnom avio-prevozu, u cilju sprečavanja, širenja i suzbijanja COVID-19Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije 12. marta 2020. godine izdao je Operativno obaveštenje u cilju zaštite, koje nalaže svim operaterima koji obavljaju javni avio-prevoz, da obezbede dovoljnu količinu sredstava za dezinfekciju, a sve u cilju sprečavanja širenja virusa COVID-19 Direktorat je objavio redovne termine sertifikacije za osoblje pregleda obezbedjivanja, rukovodioce za obezbedjivanje u vazduhoplovstvu i instruktore u oblasti obezbedjivanja u vazduhoplovstvu, detaljnije u delu Obezbedjivanje/Sertifikacija 10. januara 2020. godine u "Službenom glasniku RS" objavljeni su Pravilnik o bespilotnim vazduhoplovima, Pravilnik o izmenama i dopuni Pravilnika o potvrdama o obučenosti i sertifikatima osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja i centrima za obuku vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu i Pravilnik o zabrani ili ograničenju letenja avio-prevozilaca iz trećih država. Navedeni propisi stupaju na snagu 18. januara, izuzev Pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima, koji stupa na snagu 15. februara.   

 

Opšte

Vulkanske erupcije nisu tako česte, posebno u našoj neposrednoj okolini. Ipak, kada se dese, imaju dalekosežne posledice na vazdušni saobraćaj, a neke od njih mogu uticati kako na letenje u našem vazdušnom prostoru, tako i na naše vazduhoplove.

Primer erupcije koja je nekoliko dana poremetila sve vidove saobraćaja, a naročito vazdušni saobraćaj u Evropi i šire, bila je erupcija islandskog vulkana Eyjafjallajokull, u aprilu 2010. godine. Uticaji ove erupcije, i iz nje nastalih oblaka vulkanskog pepela, osetili su se i u vazdušnom prostoru Republike Srbije.

Mnoge države daju smernice za ponašanje vazduhoplovnih i drugih subjekata koji mogu biti od značaja u opasnim situacijama kontaminacije vazdušnog prostora vulkanskim pepelom. Smernice su bazirane na ICAO dokumentima, pre svega na Volcanic Ash Contingenc y Plan – EUR and NAT Regions, ICAO EUR Doc. 019 / NAT Doc. 006, Part II.

Naše uputstvo, slično tome, daje generalne smernice za postupanje vazduhoplovnih i drugih subjekata u Republici Srbiji u opasnoj situaciji koja je povezana sa prisustvom vulkanskog pepela, kako u vazdušnom prostoru Republike Srbije tako i u vazdušnim prostorima drugih zemalja u kojima se nađu naši vazduhoplovi:

 

Uputstvo za postupke u slučaju kontaminacije vazdušnog prostora vulkanskim pepelom
(DCV-DIR-UP-901ASM, V3.0 od 27. 12. 2018. godine)