Поводом учесталих приговора путника који исказују незадовољство кашњењем летова у оквиру пакет аранжмана Директорат вас обавештава о следећем:
- Мериторни Закон: Закон о облигационим и основама својинско-правних односа у ваздушном саобраћају („Службени гласник РС“ бр. 87/11 и 66/15). Законом су транспоноване одредбе Уредбе (ЕЗ) бр. 261/2004 Европског парламента и Савета од 11. фебруара 2004. године о заједничким правилима у погледу накнаде штете и помоћи путницима у случају ускраћивања укрцавања или отказивања летова или великог кашњења летова као и Конвенције о обједињавању извесних правила за међународни превоз ваздушним путем од 28. маја 1999. године (Монтреалска конвенциј).
- Организатор путовања (туристичка агенција која је наручилац превоза) упућује захтев авио-превозиоцу за реализацију превоза за одређени период, одређену дестинацију и одређени капацитет ваздухоплова.
- Авио-превозилац одговара да јесте/није у могућности да обезбеди тражени превоз. Уколико је одговор позитиван закључује се уговор о превозу између организатора путовања (туристичке агенције која је наручилац превоза) и авио-превозиоца којим се међусобно уређују услови превоза.Уговором о превозу закљученим између авио-превозиоца и наручиоца превоза авио-превозилац се обавезује да ће, под условима утврђеним уговором, да превезе једног или више путника које одреди наручилац превоза и може да се закључи за једно или више путовања или на одређено време, за коришћење целог капацитета или дела капацитета ваздухоплова и може се односити на једног или више путника.
- Путник који је корисник пакет аранжмана уплаћује комплетан износ тог аранжмана организатору путовања (туристичкој агенцији која је наручилац превоза) за реализацију пакет аранжмана у ком случају путник са организатором путовања ступа у облигациони однос.
- У случају штете настале у случају ускраћивања укрцавања, отказивања лета, односно кашњења лета, накнаду штете путник може да оствари само према организатору путовања (туристичкој агенцији која је наручилац превоза) сходно члану 21. Закона.
- Напомиње се да путник који је корисник пакет аранжмана нема путну карту већ је цео капацитет ваздухоплова или његов део уступљен наручиоцу превоза уз надокнаду према Уговору.
Агенције се позивају на Монтреалску конвенцију која је дефинисала да је авио превозилац дужан да надокнади штету насталу услед кашњења лета. Како је конвенција уопштено дефинисала појам „кашњења лета“ Европски парламент је усвојио регулативу Уредбе (ЕЗ) бр. 261/2004 која детаљније уређује ову тематику (дефинише шта се сматра минимумом права путника, шта је дуго кашњење, који су временски оквири и ко остварује право на исплату компензације и под којим условима).
Домаћим законом су још прецизније уређена права путника у случају ускраћивања укрцавања, отказивања лета, односно кашњења лета, и имплементиране и поједине одредбе Монтреалске конвенције. Износ настале штете у случају кашњења лета према Монтреалској конвенцији је ограничен на 4 150 специјалних права вучења а стварну вредност одређује суд на основу приложених доказа.
Дакле, сходно важећим прописима, препорученој пракси као и усклађивањем домаћег законодавства са правним тековинама ЕУ, у Вашем случају за све недостатке по питању услуга у “пакет аранжману” одговоран је организатор путовања који ће своја права заштитити Уговором који је сачинио са трећим лицима у оквиру Услуге. Увид у Уговор између туристичких агенција и трећих лица у спровођењу пакет аранжмана може имати национално тело које врши надзор над радом туристичких агенција.
Кашњење лета
Чланом 11. Закона о облигационим и основама својинско-правних односа у ваздушном саобраћају („Службени гласник РС“ бр. 87/11 и 66/15) прописано је шта се сматра кашњењем лета. Право на накнаду штете прописано је чланом 12. Закона, под условом да у Закону постоји упућивање на овај члан (у случају кашњења лета не постоји упућивање).
Законом није предвиђено право на накнаду штете путнику за случај кашњења лета, а све у складу са преузетом Уредбе (ЕЗ) бр. 261/2004 којом се утврђују заједничка правила одштете и помоћи путницима у случају ускраћеног укрцавања и отказивања или дужег кашњења летова, која је у потпуности имплементирана у наш Закон.
Износи које путници очекују у зависности од дужине лета (250е, 400е или 600е) су упућујући на судску праксу ЕУ која изједначава кашњење лета дуже од 3 часа са отказивањем лета. Како су летови у оквиру пакет аранжмана за туристичке дестинације углавном чартер летови између земаља које нису чланице ЕУ, односно изван ECAA подручја, самим тим судска пракса ЕУ нема никакво правно дејство те за такве летове није ни обавезујућа за авио-превозиоце. Одмах по промени европске регулативе која се односи на права путника, ускладиће се и домаће законодавство у складу са унетим изменама. На данашњи дан, усклађеност домаћих и ЕУ прописа у области права путника у ваздушном саобраћају је потпуна.
Дакле, узмимо да није спорно да је лет у оквиру пакет аранжмана каснио. Компензација у случају кашњења није предвиђена Законом (Уредбе (ЕЗ) бр. 261/2004 ). Ви, уколико сте имали одређену штету проузроковану кашњењем лета (краћи боравак на дестинацији) обраћате се организатору путовања, тј. туристичкој агенцији која је наручилац превоза обзиром да са њим имате закључен уговор.
Независно од тога а у складу са чланом 97. Закона, путник може да заштити своја права и подношењем тужбе пред надлежним судом.
Пакет аранжман је унапред одређена комбинација услуга којом се организатор путовања обавезује да путнику прибави најмање две услуге које се састоје од превоза, смештаја или других туристичких услуга које чине целину и које се пружају у времену дужем од 24 h или укључују барем једно ноћење, а путник се обавезује да организатору путовања плати за то једну укупну (паушалну) цену;
Други Закони и уредбе који могу бити кориштени у случајевима везаним за „пакет аранжман“: став из Закона о заштити потрошача:
Члан 110
Организатор одговара за саобразност услуге, укључујући услуге које је путнику пружило треће лице (пружалац услуга превоза, смештаја, исхране, других услуга у туризму, као и забавних, културних, спортско-рекреативних или других програма којима се испуњава слободно време).
Члан преузет из ЕУ документа: ДИРЕКТИВА (ЕУ) 2015/2302 ЕВРОПСКОГ ПАРЛАМЕНТА И ВЕЋА од 25.12.2015. о путовањима у пакет аранжманима и повезаним путним аранжманима, ИЗВРШЕЊЕ ПАКЕТ АРАНЖМАНА
Члан 13.
За извршење услуга путовања обухваћених уговором о путовању у пакет аранжману је одговоран организатор, без обзира на то мора ли те услуге извршити сам организатор или их морају извршити други пружатељи услуга путовања.