Opšte
Vulkanske erupcije nisu tako česte, posebno u našoj neposrednoj okolini. Ipak, kada se dese, imaju dalekosežne posledice na vazdušni saobraćaj, a neke od njih mogu uticati kako na letenje u našem vazdušnom prostoru, tako i na naše vazduhoplove.
Primer erupcije koja je nekoliko dana poremetila sve vidove saobraćaja, a naročito vazdušni saobraćaj u Evropi i šire, bila je erupcija islandskog vulkana Eyjafjallajokull, u aprilu 2010. godine. Uticaji ove erupcije, i iz nje nastalih oblaka vulkanskog pepela, osetili su se i u vazdušnom prostoru Republike Srbije.
Mnoge države daju smernice za ponašanje vazduhoplovnih i drugih subjekata koji mogu biti od značaja u opasnim situacijama kontaminacije vazdušnog prostora vulkanskim pepelom. Smernice su bazirane na ICAO dokumentima, pre svega na Volcanic Ash Contingenc y Plan – EUR and NAT Regions, ICAO EUR Doc. 019 / NAT Doc. 006, Part II.
Naše uputstvo, slično tome, daje generalne smernice za postupanje vazduhoplovnih i drugih subjekata u Republici Srbiji u opasnoj situaciji koja je povezana sa prisustvom vulkanskog pepela, kako u vazdušnom prostoru Republike Srbije tako i u vazdušnim prostorima drugih zemalja u kojima se nađu naši vazduhoplovi:
Uputstvo za postupke u slučaju kontaminacije vazdušnog prostora vulkanskim pepelom
(DCV-DIR-UP-901ASM, V3.0 od 27. 12. 2018. godine)