Вести са сајта
Препорука Директората – безбедно летење током високих температура
Четвртак, 21.07.2022.

Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије, водећи рачуна о безбедности летачких активности, даје препоруке корисницима ваздушног простора наше земље о безбедном летењу током високих температура.
Директорат подсећа, да током обављања летачких активности током летњег периода, а нарочито у условима високе спољашње температуре, треба обратити пажњу на следеће:
• Висока температура ваздуха и велика надморска висина аеродрома, утичу на перформансе ваздухопловних мотора;
• Висока температура ваздуха има велики утицај и на самог пилота;
• Ваздухопловни мотори, који се користе на ваздухопловима су температурно лимитирани, те током дана, када су високе температуре ваздуха, не могу да остваре максималну снагу;
• Сила узгона се смањује током врелих дана;
• Максимална дозвољена тежина на полетању, у односу на дан са нижом температуром, може бити смањена;
• IAS/TAS однос проузрокује већу путну брзину у свим фазама лета;
• Услед умањене максималне снаге мотора, силе узгона и веће путне брзине у односу на IAS, дужина полетања ће се повећати;
• Вертикална брзина пењања се смањује;
• Радијус заокрета се повећава;
• Перформансе пењања током неуспелог прилаза се смањују;
• Дужина, потребна за заустављање ваздухоплова, повећава се након слетања.
Како би се умањио ризик у данима са високом температуром, Директорат цивилног ваздухопловства РС саветује да се:
• Летење планира у хладнијим деловима дана, када температура ваздуха није већа од оперативног ограничења мотора;
• Води рачуна и о свом психо-физичком стању и користи довољно воде;
• Не користи максимална тежина ваздухоплова на полетању;
• Избегава полетање и слетање у условима леђног ветра;
• Прати температуру мотора;
• Уради прорачун потребне дужине полетања и слетања користећи податке из АФМ-а, који одговара ваздухоплову који се користи;
• Увек користи максимална расположива дужина писте за полетање;
• Не слеће на сам почетак писте - слетање на растојању од 150 метара од прага писте, осигураће безбедно слетање без опасности од удара у препреке;
• Води рачуна о перформансама током полетања и слетања, будући да високе температуре, велика надморска висина писте, мокра/клизава/травната писта, умањују перформансе ваздухоплова;
• Не лети у периоду дана када ваздухоплов пење мање од 500 ft (једномоторни) и 150 ft (двомоторни);
• Користе безбедносни фактори приликом прорачуна.

