О Семинару о безбедности у ваздухоплову који се одржава 29.04.2025. информишите се на следећем линку
Обавештавамо да је позив на број за уплату Републичких административних такси измењен - образац са изменама можете погледати на линку 
За подношење захтева за издавање потврде о важењу дозволе вазд. особља/непроузроковању удеса, од 06.12.2024. године Републичка административна такса износи 800,00 динара.
Безбедносна наредба 01_24: забрана полетања са LYBE 12L (и 12R) зa IL-76 и ваздухоплове са потврдом о буци испод нивоа 3. погледати на линку
Од 01.08.2024. године Републичка административна такса износи 1090,00 динара
Од 03. јула 2024. године захтевe за летове беспилотних ваздухоплова подносити на uas@cad.gov.rs
Подношење рекламација путника преко веб форме на сајту Директората, више о томе на линку
Захтев за одобравање летења беспилотног ваздухоплова у својству странке у управном поступку подносе власник/корисник или оператер бесилотног ваздухопловног непосредно или преко овлашћеног пуномоћника
Нова издања образаца Одељења пловидбености можете преузети на следећем линку
О Семинару о безбедности у ваздухоплову који се одржава 29.04.2025. информишите се на следећем линку
Обавештавамо да је позив на број за уплату Републичких административних такси измењен - образац са изменама можете погледати на линку 
За подношење захтева за издавање потврде о важењу дозволе вазд. особља/непроузроковању удеса, од 06.12.2024. године Републичка административна такса износи 800,00 динара.
Безбедносна наредба 01_24: забрана полетања са LYBE 12L (и 12R) зa IL-76 и ваздухоплове са потврдом о буци испод нивоа 3. погледати на линку
Од 01.08.2024. године Републичка административна такса износи 1090,00 динара
Од 03. јула 2024. године захтевe за летове беспилотних ваздухоплова подносити на uas@cad.gov.rs
Подношење рекламација путника преко веб форме на сајту Директората, више о томе на линку
Захтев за одобравање летења беспилотног ваздухоплова у својству странке у управном поступку подносе власник/корисник или оператер бесилотног ваздухопловног непосредно или преко овлашћеног пуномоћника
Нова издања образаца Одељења пловидбености можете преузети на следећем линку
Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije
O нама

O Директорату

О Директорату

Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије

(у даљем тексту: Директорат) је јавна агенција надлежна за безбедност и обезбеђивање у цивилном ваздухопловству, над којом оснивачка права врши Влада у име Републике Србије и која, као јавно овлашћење, обавља послове државне управе који су јој законом поверени.

Правни положај Директората је дефинисан Законом о ваздушном саобраћају („Службени гласник Републике Србијеˮ, бр. 73/10, 57/11, 93/12, 45/15, 66/15-др. закон, 83/18 и 9/20).

Директорат доноси прописе и првостепене управне акте кад је на то овлашћен овим законом или другим прописом, издаje јавнe исправe и води евиденције за које је овлашћен овим законом или другим прописом, обавља одит (проверу) и инспекцијски надзор над ваздухопловним субјектима, учествује у раду међународних ваздухопловних организација и институција и њихових радних тела, сарађује с надлежним органима других држава и обавља друге послове одређене овим законом или другим прописом.

Чланом 265. Закона о ваздушном саобраћају прописано је да, поред других прописа за чије је доношење овлашћен, Директорат доноси и прописе из области ваздухопловства који су садржани у Анексу I Мултилатералног споразума о успостављању Заједничког европског ваздухопловног подручја (ECAA споразум).

Директорат је национално надзорно тело Републике Србије у ваздушној пловидби, према прописима Европске уније, и као такав издаје сертификат за пружање услуга у ваздушној пловидби и проверава да ли пружаоци услуга у ваздушној пловидби и даље испуњавају услове за пружање услуга.

Директорату су одредбама Закона о облигационим и основама својинско-правних односа у ваздушном саобраћају („Службени гласник РСˮ, бр. 87/11 и 66/15), такође, поверени послови надзора над применом одредаба тог закона којима се гарантују одређена права путницима и лицима са инвалидитетом односно са смањеном покретљивошћу и обавештавање тих лица о њиховим правима.

Види више
Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije
Директорка Директората

Директорка Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије Мирјана Чизмаров, дипломирала је на Правном факултету Универзитета у Београду. Током своје каријере бавила се правним аспектом европских интеграција у области ваздушног саобраћаја.
•    Од 2002 – 2005. године обављала је дужност помоћника министра саобраћаја задуженог за европске интеграције. У том својству била је члан Радне групе за оснивање Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, и некадашње Агенције за контролу летења Србије и Црне Горе. Од 2005. до 2006. године била је шеф Канцеларије за сарадњу са Европском унијом у Привредној комори Србије.
•    У Директорату цивилног ваздухопловства РС запослена је од 2006. године, на радном месту директора Правних и општих послова, потом као специјални саветник генералног директора за Централну канцеларију за рутне накнаде при Евроконтролу (CRCO EUROCONTROL), те као директор у дирекцији Планирања и развоја. Од фебруара 2013. године, вршила је дужност заменика директора Директората цивилног ваздухопловства.
•    30. октобра 2014. године, након спроведеног јавног конкурса, Влада Републике Србије дала је сагласност на именовање Мирјане Чизмаров за директора Директората цивилног ваздухопловства РС.
•    2015. године именована је за потпредседника Привременог савета Евроконтрола.
•    Током 2015. и 2016. године, била је иницијатор унапређења регионалне сарадње у области Search & Rescue (Трагање и Спасавање), оснивањем Регионалног саветодавног одбора за ваздухопловство (RASARAC). У новембру 2016. године, госпођа Чизмаров је, у име Републике Србије, потписала Меморандум о разумевању о оснивању RASARAC-а, и тиме постала члан Управног одбора- највишег органа RASARAC-а.
•    2016. године гђа Чизмаров добија награду “Најевропљанин” за достигнућа у области европских интеграција, награда која представља круну њеног  залагања за квалитетнији живот грађана Србије.
•    Иницирала је успостављање центра, сертификованог од стране ICAO (Међународне организације за цивилно ваздухопловство) за обуку особља за обезбеђивање на аеродромима.
•    Добитница је признања „Златни орао“, које Ваздухопловни савез Србије додељује за изузетан допринос развоју ваздухопловства у Србији.  
•    На јавном конкурсу 2019. године, поново је изабрана за директора Директората цивилног ваздухопловства РС,  на мандат од 5 година.
•    Директорат је 2019. године, први пут у историји постигао изузетан резултат у степену усаглашености од 93.33% са међународним стандардима и препорученом праксом у безбедности ваздухопловства, коју је констатовала Међународна организација цивилног ваздухопловства (ICAO). Директорки Мирјани Чизмаров је тим поводом, 2019. године у Монтреалу, уручена плакета ICAO Савета за имплементацију стандарда и најбољих пракси у безбедности ваздухопловства. Тиме је Република Србија сврстана међу првих 5 земалја у Европи када је у питању безбедност ваздухопловства.
•    Реализовала је пројекат Оне стоп сецуритy, којим је Република Србија изједначена са свим землјама ЕУ у примени стандарда у области обезбеђивања у ваздухопловству.
•    Добитница је признања за дугогодишњу сарадњу са Ратним ваздухопловством и ПВО Војске Србије. Својим радом позиционирала је цивилно ваздухопловство у Републици Србији тако да је Директорат равноправни партнер са свим релевантним иституцијама, како у ЕУ тако и у свету.
•    Координациони комитет ECAC-а (Европска конференција о цивилном ваздухопловству) предложио је 4. новембра 2021. године, директорку Мирјану Чизмаров за пуноправног члана оснивачког одбора ЈАА ТО организације. Овим именовањем, директорка Директората  Чизмаров постала је уједно и прва жена до сада изабрана за ову функцију, што представља посебно постигнуће и инспирацију за све жене у свету цивилног ваздухопловства.
•    У знак признања напретка Републике Србије у успостављању ефикасног система обезбеђивања у ваздухопловству, и побољшању ефективне примене стандарда и препоручених пракси Међународне организације цивилног ваздухопловства (ICAO), 2022. године Република Србија добила је плакету ICAO Савета за обезбеђивање у ваздухопловству, чиме је доказано да је усаглашеност Србије у области система обезбеђивања (security) у ваздухопловству на највишем светском нивоу.

 


Трећи мандат - Влада Републике Србије, на предлог Управног одбора Директората, именовала ју је 17. 10. 2024. године за директора Директората на мандат од пет година.

Управни одбор

Именовани председник и чланови управног одбора, Решењем Владе Републике Србије о именовању председника и чланова управног одбора Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, 24 Број 119-304/2021 од 14. јануара 2021. године, су:

Председник

  • Проф. др Оља Чокорило, редовни професор на Саобраћајном факултету Универзитета у Београду

Чланови

  1. Бригадни генерал Жељко Билић, заменик команданта РВ и ПВО,
  2. Бојан Јоцић, магистар економских наука из Београда,
  3. Александра Дамњановић, дипл. правник из Београда,
  4. Војислав Лазаревић, дипл. правник из Београда.
Руководство

Мирјана Чизмаров

Директор

Александар Годић

Помоћник директора

Сектор за саобраћајну делатност, пловидбеност и ваздухопловно особље

Владимир Павловић

Помоћник директора

Сектор за ваздушну пловидбу, аеродроме и обезбеђивање у ваздухопловству (ATM/ANS/ADR/AVSEC)

Александра Потпаревић

Помоћник директора

Сектор за прописе и међународну сарадњу

Горан Јовичић

Помоћник директора

Сектор подршке

Владан Петровић

Помоћник директора

Сектор за финансије

Организација
Историјат ваздухопловних власти у Србији

Краљевина Србија је била jедна од првих држава која је поставила правни оквир за област цивилног ваздухопловства,  усвојивши 21. фебруара 1913. године „Уредбу о сабраћајним справама које се крећу  по ваздуху“. Неколико месеци касније, сличан  пропис донесен је и у Сједињеним Aмеричким Државама.

Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца била је једна од првих десет потписница  „Међународне конвенције за регулисање ваздушне пловидбе“, усвојене у Паризу, октобра 1919. године.

У време између два светска рата,  цивилна ваздухопловна власт у Србији је функционисала у оквиру посебног одељења  при  Команди војног ваздухопловства.

После Другог светског рата, почетком 1946. године, основана је Управа цивилног ваздушног саобраћаја  која је од јануара 1947. године била у саставу Министарства саобраћаја. Нешто касније, под измењеним називом - Савезна управа за цивилну ваздушну пловидбу, цивилна ваздухопловна власт је функционисала самостално све до 1978. године, када је укључена у Савезно министарство за саобраћај и подељена у три сектора:

  • Сектор за ваздушни саобраћај
  • Савезни ваздухопловни инспекторат
  • Савезна управа за контролу летења

Након стварања Државне заједнице Србија и Црна Гора, током 2003. године, припремана је  реорганизација ваздухопловне власти ради усклађивања са стандардима међународних   ваздухопловних организација и захтевима  европске праксе.Тежња је била да се створи компетентна и  ефикасна ваздухопловна власт која ће правно уређивати област цивилног ваздухопловства и  очувати сигурно и безбедно обављање цивилног ваздушног саобраћаја.

Основне карактеристике модерне  ваздухопловне власти су обједињавање регулаторних и надзорних функција државе у стручан и финансијски независан орган као и раздвајање пружаоца услуга у ваздушном саобраћају од регулаторног и надзорног тела.

Влада Републике Србије и Влада Републике  Црне Горе формирале су Директорат цивилног  ваздухопловства државе  Србије и државе Црне  Горе, који је почео са радом 1. јануара 2004. године. Истовремено, за послове управљања ваздушним саобраћајем, формирано је предузеће Агенција за контролу летења Србије и Црне Горе д.о.о.

Након распада Државне заједнице Србија и Црна Гора, Скупштина Републике Србије донела је  5. јуна 2006. године Одлуку о наслеђивању међународно правног субјективитета Србије и Црне Горе. На основу одлуке Владе, Република Србија је преузела вршење оснивачких права у Директорату.

Пионири ваздухопловства у Србији

Др Владимир Алексић (1872-1911)

Наш први ентузијастa који је 17. октобра 1909. године успео да се вине у небо летeлицом коју је сам пројектовао-двокрилном једрилицом, која је избацивана помоћу гуменог ужета.

Иван Сарић (1876-1966)

Један од пионира међу српским ваздухопловцима. Самоуки конструктор који је конструисао и управљао својим првим ваздухопловом “Сарић 1” 1910. године. Као погонску снагу за овај ваздухоплов Сарић је користио мотор од 24 КС са 3 цилиндра. Задовољан резултатима које је постигао, Иван Сарић је организовао први јавни лет 16.октобра 1910. године, који је посматрало седам хиљада људи.Почетком 1911. године, Сарић је унапредио свој ваздухоплов и назвао га ‘ Сарић 2 '.

Први Закон о ваздушном саобраћају 

Краљевина Србија је била међу првим европском државама која је поставила правни оквир за област цивилног ваздухопловства, проглашењем Уредбе о саобраћајним справама, које се крећу по ваздуху, од 21 фебруара 1913. године, неколико месеци пре доношења сличног прописа у Сједињеним Америчким Државама. Уредбу о саобраћајним справама које се крећу по ваздуху можете погледати ОВДЕ

План управљања ризицима од повреде принципа родне равноправности

93,3 %

степена усклађености система цивилног ваздухопловства у РС са међународним стандардима и препорученом праксом у области ваздухопловне безбедности

94,73 %

степена усклађености система цивилног ваздухопловства у РС са међународним стандардима и препорученом праксом у обезбеђивању и олакшицама у цивилном ваздухопловству

500 +

Safa инспекција

1700 +

рекламација путника

5200 +

дозвола ваздухопловног особља различитих категорија

Историја настанка Директората

У форми јавне агенције Директорат је основан 2010. године, доношењем поменутог Закона о ваздушном саобраћају.Међутим, пре доношења овог закона, Директорат је имао надлежности које су му биле поверене Одлуком о оснивању Директората цивилног ваздухопловства државе Србије и државе Црне Горе („Сл. гласник РСˮ, број 102/03 и „Службени лист РЦГˮ, број 61/03), коју су у истоветном тексту усвојиле Влада Републике Србије и Влада Републике Црне Горе. Поменутом одлуком Директорат је основан као заједнички орган те две државе.

Иступањем Црне Горе из државне заједнице, Влада Републике Србије је донела Одлуку о вршењу оснивачких права у Директорату цивилног ваздухопловства државе Србије и државе Црне Горе („Сл. гласник РСˮ, број 53/06) а потом 2007. године, доношењем посебног Закључка, изменила и назив органа у „Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србијеˮ. 

Надлежности

Директорат цивилног ваздухопловства Србије јача безбедност ваздушног саобраћаја кроз своје надлежности:

Доношење ваздухопловних прописа и првостепених управних аката
Издавање јавних исправа (сертификата, односно дозвола), и то:
  • Организацијама за обављање јавног авио-превоза и обављање других делатности у ваздушном саобраћају; ваздухопловно-техничким организацијама која обављају послове пројектовања, производње, испитивања која претходе утврђивању типа, одржавања и обезбеђивања континуиране пловидбености ваздухоплова и других ваздухопловних производа, делова, уређаја и опреме;
  • Оператерима аеродрома, хелидрома, летилишта, терена и пружаоцима услуга земаљског опслуживања; пружаоцима услуга у ваздушној пловидби (услуге у ваздушном саобраћају, услуге комуникације, навигације и надзора, ваздухопловно метеоролошке услуге, услуге ваздухопловног информисања и услуге трагања за ваздухопловом и спасавања лица), пружају се услуге узбуњивања у склопу услуга контроле летења и информисања ваздухоплова у лету а не услуге трагања и спасавања
  • Центрима за обуку ваздухопловног особља;
  • Здравственим установама које врше преглед ваздухопловног особља;
  • Организацијама које обављају преглед обезбеђивања на аеродрому;
  • Ваздухопловном особљу;
Обављање основне и периодичне провере (одита), ради утврђивања да ли објекат провере испуњава услове за обављање делатности или пружање услуга у ваздухопловству;
Вршење инспекцијског надзора над спровођењем Закона о ваздушном саобраћају, подзаконских аката донетих на основу тог закона, међународних аката и прихваћених домаћих и међународних стандарда и препоручене праксе и Закона о основама облигационих и својинско-правних односа у ваздушном саобраћају у делу заштите права путника;
Сарадњу с надлежним органима других држава;
Издавање потврда о пловидбености ваздухоплова и уверења о регистрацији ваздухоплова;
Учествује у припреми Националног програма безбедности у цивилном ваздухопловству;
Прописивање услова под којима се успоставља и користи Систем управљања безбедношћу;
Давање сагласности ваздухопловним субјектима за успостављање и коришћење Система управљања безбедношћу;
Давање сагласности ваздухопловним субјектима на Безбедносну анализу за функционалне промене;
Спровођење Нацоналног програм за обезбеђивање у ваздухопловству, Програма за контролу мера обезбеђивања у ваздухопловству и Програма обуке у области обезбеђивања у ваздухопловству и утврђује мере за заштиту ваздушног саобраћаја од незаконитих радњи;
Вођење јавних књига, Регистра ваздухоплова и Евиденције ваздухоплова, регистра аеродрома и регистра ваздухопловног особља;
Издавање дозвола за обављање редовног и ванредног јавног авио-превоза, дозвола за транспорт наоружања и војне опреме и опасних материја ваздушним путем;
Прописивање које се исправе и књиге морају налазити у ваздухоплову у току лета;
Издавање сагласности на услове за пројектовање и изградњу аеродрома, хелиодрома, летелишта и ваздухопловних објеката;
Организацију и управљање системом трагања за ваздухопловом и спасавање лица;
Управљање квалитетом
Обуке у цивилном ваздухопловству

Финансирање

Директорат обезбеђује средства за обављање послова из свог делокруга на више начина.

1

Из накнада за које је Законом о ваздушном саобраћају Републике Србије прописано да се плаћају Директорату;

2

Дела накнада које се плаћају у складу са Мултилатералним споразумом о рутним накнадама или другим потврђеним међународним уговорима и дела терминалних накнада, утврђених годишњом трошковном базом на име извршавања регулаторних и надзорних послова;

3

Накнаде коју, за унапређење ваздушног саобраћаја, плаћају сви путници у јавном авио-превозу у одласку, посредством оператера аеродрома;

4

Накнаде коју, за унапређење ваздушног саобраћаја, плаћају корисници ваздухоплова по тони превезене поште и робе у авио-превозу у одласку, посредством оператера аеродрома;

5

Осталих извора, у складу са законом. Пропис Директората о висини накнада за које је овим законом одређено да се плаћају Директорату, висини накнаде коју плаћају сви путници у јавном авио-превозу у одласку и висини накнаде коју плаћају корисници ваздухоплова по тони превезене поште и робе у авио-превозу у одласку ступа на снагу по прибављеној сагласности Владе.

Водич за приступ информацијама

Увид у информације из надлежности Директората

Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије припремио је Водич како би сваком правном и физичком лицу омогућио увид у информације из надлежности Директората а на основу члана 15. ст. 1. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја („Службени гласник РС“ бр. 120/04 и 54/07)

Преузми водич

Заштита података о личности

За питања у вези са заштитом података о личности у Директорату цивилног ваздухопловства Републике Србије може се контактирати