Обавештавамо да је позив на број за уплату Републичких административних такси измењен - образац са изменама можете погледати на линку
За подношење захтева за издавање потврде о важењу дозволе вазд. особља/непроузроковању удеса, од 01.07.2025. године Републичка административна такса износи 840,00 динара.
Безбедносна наредба 01_24: забрана полетања са LYBE 12L (и 12R) зa IL-76 и ваздухоплове са потврдом о буци испод нивоа 3. погледати на линку
Од 01.07.2025. године Републичка административна такса износи 1140,00 динара
Од 03. јула 2024. године захтевe за летове беспилотних ваздухоплова подносити на uas@cad.gov.rs
Подношење рекламација путника преко веб форме на сајту Директората, више о томе на линку
Захтев за одобравање летења беспилотног ваздухоплова у својству странке у управном поступку подносе власник/корисник или оператер бесилотног ваздухопловног непосредно или преко овлашћеног пуномоћника
Нова издања образаца Одељења пловидбености можете преузети на следећем линку
Обавештавамо да је позив на број за уплату Републичких административних такси измењен - образац са изменама можете погледати на линку
За подношење захтева за издавање потврде о важењу дозволе вазд. особља/непроузроковању удеса, од 01.07.2025. године Републичка административна такса износи 840,00 динара.
Безбедносна наредба 01_24: забрана полетања са LYBE 12L (и 12R) зa IL-76 и ваздухоплове са потврдом о буци испод нивоа 3. погледати на линку
Од 01.07.2025. године Републичка административна такса износи 1140,00 динара
Од 03. јула 2024. године захтевe за летове беспилотних ваздухоплова подносити на uas@cad.gov.rs
Подношење рекламација путника преко веб форме на сајту Директората, више о томе на линку
Захтев за одобравање летења беспилотног ваздухоплова у својству странке у управном поступку подносе власник/корисник или оператер бесилотног ваздухопловног непосредно или преко овлашћеног пуномоћника
Нова издања образаца Одељења пловидбености можете преузети на следећем линку
Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије успешно је јуче реализовао комплексну вежбу трагања за ваздухопловом и спасавања лица у реону места Кучево у Браничевском округу.
Вежба „ SAREX 39-18“ изведена је у складу са редовним годишњим планом увежбавања Сектора за трагање и спасавање Директората цивилног ваздухопловства, a у циљу провере функционисања целокупног националног система трагања и спасавања. Јучерашња вежба, најкомплекснија до сада по броју ангажованих учесника, окупила је преко 200 професионалаца из 16 организација и јединица из националног система трагања и спасавања. Носилац вежбе испред Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије био је Спасилачко-координациони центар, који је надлежан за руковођење системом трагања за ваздухопловима и спасавања лица у цивилном ваздухопловству. Поред СКЦ ДЦВ-а, на вежби су учествовали и:
- Министарство одбране Републике Србије: Војска Србије (Оперативни центар Команде Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране), 119. мешовита хеликоптерска ескадрила из Ниша, 714. противоклопна хеликоптерска ескадрила из Лађеваца, 63. падобрански батаљон Специјалне бригаде) и Војномедицинска академија,
- Министарство унутрашњих послова Републике Србије (Оперативни центар МУП, Хеликоптерска јединица, Специјална антитерористичка јединица, Полицијска управа Пожаревац/Полицијска станица Кучево, Сектор за ванредне ситуације – Одељење за ванредне ситуације у Пожаревцу/организациона јединица у Кучеву и Одељење за тетра и радио комуникације Сектора за аналитику, телекомуникационе и информационе технологије),
- Министарство здравља Републике Србије (Клинички центар Србије, Клинички центар Ниш и Хитна помоћ Дома здравља Кучево),
- Контрола летења Србије и Црне Горе SMATSA доо Београд,
- Горска служба спасавања Србије,
- Црвени крст Србије, и
- Центар за истраживање саобраћајних несрећа.
Према планираном сценарију вежбе, авион за панорамско разгледање са девет путника доживео је у рејону Кучева судар са једрилицом у ваздуху и био принуђен да изврши ванаеродромско слетање, након чега је са њим дошло до губитка радио везе. Након блиског сусрета са авионом, један од чланова посаде једрилице искаче, отвара спасавајући падобран и незгодно се приземљује на дрво, повређује и остаје да виси. Други члан посаде успева да изведе грубо слетање једрилицом, након чега активира лични радио предајник за откривање позиције у случају нужде. По пријему сигнала Спасилачко-координациони центар ДЦВ-а активира службе из система трагања и спасавања и креће спасилачка акција.
Како је на крају вежбе изјавио Никола Шаранчић, шеф Спасилачко-координационог центра ДЦВ-а и руководилац вежбе, од кључног значаја за сваку спасилачку акцију је прецизност, брзина и увежбаност, како рада на терену, тако и сарадња цивилних и војних снага на дежурству у операцији реаговања на стање ваздухоплова у опасности на територији Србије:
- Циљ вежбе био је да прикажемо функционисање организације рада националног система. Како путем рада Спасилачко-координационог центра, успостављања и функционисања штаба операције трагања и спасавања, тако и путем коришћења информационих технологија у спасилачким операцијама, планирања операције, ангажовања и координирања јединицама, комуникацијом међу јединицама, претрагом терена из ваздуха али и копненом претрагом терена. Демонстрирали смо евакуације повређених употребом спасилачког витла (дизалице) и употребом техника спасавања у вертикалним условима када се унесрећени налази на дрвету. Што се тиче операција спасавања путника из авиона, фокус је био на гашењу пожара на олупини авиона, пружању прве помоћи повређенима и њиховом транспорту до здравствених установа.
Изузетно смо задовољни вежбом и нивоом сарадње свих националних капацитета у овом важном сегменту за цивилну авијацију. - истакао је Шаранчић.
Директорат цивилног ваздухопловства је национално регулаторно и надзорно тело Републике Србије у цивилном ваздушном саобраћају, који своје послове обавља у складу са ратификованим међународним споразумима, стандардима и препорученом праксом међународне организације за цивилно ваздухопловство (ICAO), прописима Европске Уније и Законом о ваздушном саобраћају Републике Србије.
Успешно реализована вежба трагања за срушеним ваздухопловом и спасавања лица "SAREX 39-18"
Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије, донирао је 10. јула 2025. године, 11 милиона динара ПД „Аеродроми Србије“ – Ниш, у циљу унапређења безбедносне инфраструктуре и оперативних капацитета нишког аеродрома.
Донирана средства биће употребљена за набавку мобилног рендгенског уређаја високе резолуције, намењеног прегледу пртљага остављеног без надзора, као и за набавку симулатора за обуку оператера безбедносне контроле.
Уговор су потписали директорка Директората цивилног ваздухопловства, Мирјана Чизмаров, и директор Аеродрома Србије, Михајло Здравковић.
Донација је одобрена на основу молбе АД „Аеродроми Србије“, а средства су планирана Финансијским планом Директората за 2025. годину, на који је претходно сагласност дала Влада Републике Србије.
Ова подршка део је континуираних активности Директората усмерених ка јачању безбедносног система цивилног ваздухопловства у Републици Србији, кроз улагања у техничке капацитете и оспособљавање кадрова.
На аеродрому Ваљево (LYVA), 5. јула 2025. године, у организацији Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, одржана је практична стандардизација инструктора једриличарства – FI(S).
Стандардизација је спроведена у складу са регулаторним захтевима Правилника о изменама и допунама Правилника о обављању ваздушног саобраћаја једрилицама, а надзор су обавили овлашћени испитивачи и инспектори Директората.
Циљ овог процеса је очување и унапређење безбедности летења кроз усаглашавање приступа у обуци пилота једрилица и примени прописа. Осим провере практичних вештина, акценат је био и на размени искустава, тумачењу нових регулаторних решења и стандардима у области једриличарства.
Директорка Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, Мирјана Чизмаров, присуствовала је 4. јула 2025. године потписивању Споразума о ваздушном саобраћају између Републике Србије и Краљевине Саудијске Арабије, који су у Београду потписали министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије, Александра Софронијевић, и извршни потпредседник за економску политику и међународну сарадњу Генералне цивилне ваздухопловне власти Краљевине Саудијске Арабије, Ал бин Мохамед Рајаб.
Потписивањем овог споразума створени су услови за успостављање директне авио-повезаности између Београда и Ријада, и међународне интеграције Републике Србије у области цивилног ваздухопловства, што доприноси даљем јачању позиције Београда као регионалног саобраћајног чворишта.
Директорат цивилног ваздухопловства и Републички геодетски завод остварили су прве резултате у процесу дигитализације географских зона за летење беспилотних ваздухоплова, након годину дана интензивне сарадње.
Географске зоне за беспилотне ваздухоплове представљају нову структуру ваздушног простора која се утврђује како би се олакшале, ограничиле или забраниле операције беспилотних ваздухоплова и на тај начин умањили ризици који проистичу из тих операција, а који се односе на безбедност, приватност, заштиту података о личности, обезбеђивање или животну средину.
У складу са предстојећим регулаторним оквиром, којим се предвиђа обавеза државе да информације о географским зонама за системе беспилотних ваздухоплова учини јавно доступним у јединственом дигиталном формату, ДЦВ и РГЗ су у мају 2024. закључили споразум о пословно-техничкој сарадњи, у циљу да се преко платформе Националне инфраструктуре геопросторних података (НИГП) омогући централизовано управљање, обрада и дистрибуција података о географским зонама.
Први резултати сарадње огледају се у дигиталном приказу географских зона за беспилотне ваздухоплове са прецизно дефинисаним ограничењима и правилима којих су оператери дужни да се придржавају у околини свих аеродрома и хелидрома у Србији, како би се спречиле потенцијално опасне ситуације и очувала безбедност свих учесника у ваздушном саобраћају.
Дефинисане су и додатне географске зоне ради заштите животне средине, зоне у околини органа државне управе на републичком и покрајинском нивоу, као и зоне око објеката критичне инфраструктуре од посебног значаја за функционисање државе.
Платформа НИГП представља технолошку основу за будућу софтверску апликацију која ће се од следеће године налазити на сајту Директората и која ће омогућити оператерима беспилотних ваздухоплова приступ информацијама о зонама, као и електронско подношење захтева за летење, у циљу унапређења безбедности и ефикасности употребе беспилотних ваздухоплова у ваздушном простору Републике Србије.
Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије, организовао је 23. и 24. јуна 2025. године националну радионицу трагања за ваздухопловом и спасавања лица у цивилном ваздухопловству, као и командно-симулациону вежбу под називом „TT SAREX 25“.
Првог дана радионице, учесници су се упознали са националним системом трагања и спасавања, законским и подзаконским оквиром, процедурама, расположивим капацитетима и улогама кључних институција у поступању у ванредним ситуацијама. Другог дана реализована је командно-симулациона вежба, са циљем увежбавања сарадње и оперативне координације међу субјектима система.
Присутнима се на почетку догађаја обратила директорка Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, Мирјана Чизмаров, и указала на обавезу и одговорност Директората у организовању и координацији система трагања и спасавања у цивилном ваздухопловству. Истакла је да се све активности реализују у складу са међународним ваздухопловним прописима и позитивним прописима Републике Србије, као и да је рад Директората оцењен високим степеном усаглашености са стандардима Међународне организације цивилног ваздухопловства (ICAO) и Aгенције Европске уније за безбедност ваздушног саобраћаја (EASA).
У радионици и вежби учествовали су представници следећих институција:
Министарство унутрашњих послова Републике Србије – Хеликоптерска јединица, Командно-оперативни центар, Жандармерија (ронилачка јединица), Управа граничне полиције, Сектор за ванредне ситуације, Полицијска управа за град Београд – УКП;
Министарство одбране Републике Србије – Генералштаб Војске Србије, Команда РВ и ПВО, хеликоптерске снаге за трагање и спасавање;
Министарство финансија – Управа царина;
Министарство спољних послова – одобравање летова;
Контрола летења Србије и Црне Горе – SMATSA д.о.о;
Више јавно тужилаштво у Београду;
Центар за истраживање несрећа у ваздушном саобраћају;
Секретаријат за послове одбране, ванредне ситуације и координацију – Град Београд;
Градски завод за хитну медицинску помоћ;
Црвени крст Србије;
Горска служба спасавања Србије;
Belgrade Airport д.о.о;
Аеродроми Србије д.о.о;
Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије.
Целокупан догађај, спроведен у складу са међународним стандардима утврђеним Анексом 12 Чикашке конвенције, који обавезују државе на организовање редовних обука, радионица и вежби у овој области, представља важан корак у правцу даље интеграције и ефикасније сарадње свих учесника у систему трагања и спасавања, као и припрему за предстојеће вежбе пуног капацитета на регионалном нивоу.
Овај сајт користи колачиће за пружање бољег корисничког искуства и функционалности сајта.