Obaveštavamo da je poziv na broj za uplatu Republičkih administrativnih taksi izmenjen - obrazac sa izmenama možete pogledati na linku  Za podnošenje zahteva za izdavanje potvrde o važenju dozvole vazd. osoblja/neprouzrokovanju udesa od 6.12.2024. godine Republička administrativna taksa iznosi 800,00 dinara.  Od 6.12.2024. godine za podnošenje zahteva za izdavanje potvrde o važenju dozvole vazduhoplovnog osoblja/neprouzrokovanju udesa i zahteva za izdavanje duplikata dozvole, se ne plaća Republička administrativna taksa.  Bezbednosna naredba 01_24: zabrana poletanja sa LYBE 12L (i 12R) za IL-76 i vazduhoplove sa potvrdom o buci ispod nivoa 3, pogledati na linku  Od 01.08.2024. godine Republička administrativna taksa iznosi 1090,00 dinara  Od 03. jula 2024. godine zahteve za letove bespilotnih vazduhoplova podnositi na uas@cad.gov.rs  Podnošenje reklamacija putnika preko veb forme na sajtu Direktorata, više o tome na linku  Zahtev za odobravanje letenja bespilotnog vazduhoplova u svojstvu stranke u upravnom postupku podnose vlasnik/korisnik ili operater besilotnog vazduhoplovnog neposredno ili preko ovlašćenog punomoćnika  Nova izdanja obrazaca Odelјenja plovidbenosti možete preuzeti na sledećem linku 
Vesti sa sajta

Preporuka Direktorata – bezbedno letenje tokom visokih temperatura

Četvrtak, 21.07.2022.
Preporuka Direktorata – bezbedno letenje tokom visokih temperatura

 Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, vodeći računa o bezbednosti letačkih aktivnosti, daje preporuke korisnicima vazdušnog prostora naše zemlje o bezbednom letenju tokom visokih temperatura. 

Direktorat podseća, da tokom obavljanja letačkih aktivnosti tokom letnjeg perioda, a naročito u uslovima visoke spoljašnje temperature, treba obratiti pažnju na sledeće:
 
Visoka temperatura vazduha i velika nadmorska visina aerodroma, utiču na performanse vazduhoplovnih motora;
Visoka temperatura vazduha ima veliki uticaj i na samog pilota;
Vazduhoplovni motori, koji se koriste na vazduhoplovima su temperaturno limitirani, te tokom dana, kada su visoke          temperature vazduha, ne mogu da ostvare maksimalnu snagu;
Sila uzgona se smanjuje tokom vrelih dana;
Maksimalna dozvoljena težina na poletanju, u odnosu na dan sa nižom temperaturom, može biti smanjena;
IAS/TAS odnos prouzrokuje veću putnu brzinu u svim fazama leta;
Usled umanjene maksimalne snage motora, sile uzgona i veće putne brzine u odnosu na IAS, dužina poletanja će se povećati;
Vertikalna brzina penjanja se smanjuje;
Radijus zaokreta se povećava;
Performanse penjanja tokom neuspelog prilaza se smanjuju;
Dužina, potrebna za zaustavljanje vazduhoplova, povećava se nakon sletanja. 
 
Kako bi se umanjio rizik u danima sa visokom temperaturom, Direktorat civilnog vazduhoplovstva RS savetuje da se:
 
Letenje planira u hladnijim delovima dana, kada temperatura vazduha nije veća od operativnog ograničenja motora;
Vodi računa i o svom psiho-fizičkom stanju i koristi dovoljno vode;
Ne koristi maksimalna težina vazduhoplova na poletanju;
Izbegava poletanje i sletanje u uslovima leđnog vetra;
Prati temperaturu motora;
Uradi proračun potrebne dužine poletanja i sletanja koristeći podatke iz AFM-a, koji odgovara vazduhoplovu koji se koristi; 
Uvek koristi maksimalna raspoloživa dužina piste za poletanje;
Ne sleće na sam početak piste - sletanje na rastojanju od 150 metara od praga piste, osiguraće bezbedno sletanje bez opasnosti od udara u prepreke;
Vodi računa o performansama tokom poletanja i sletanja, budući da visoke temperature, velika nadmorska visina piste, mokra/klizava/travnata pista, umanjuju performanse vazduhoplova;
Ne leti u periodu dana kada vazduhoplov penje manje od 500 ft (jednomotorni) i 150 ft (dvomotorni);
Koriste bezbednosni faktori prilikom proračuna.
 

Nazad na ostale vesti