Vesti sa sajta
Preporuka Direktorata – bezbedno letenje tokom visokih temperatura
Četvrtak, 21.07.2022.

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, vodeći računa o bezbednosti letačkih aktivnosti, daje preporuke korisnicima vazdušnog prostora naše zemlje o bezbednom letenju tokom visokih temperatura.
Direktorat podseća, da tokom obavljanja letačkih aktivnosti tokom letnjeg perioda, a naročito u uslovima visoke spoljašnje temperature, treba obratiti pažnju na sledeće:
• Visoka temperatura vazduha i velika nadmorska visina aerodroma, utiču na performanse vazduhoplovnih motora;
• Visoka temperatura vazduha ima veliki uticaj i na samog pilota;
• Vazduhoplovni motori, koji se koriste na vazduhoplovima su temperaturno limitirani, te tokom dana, kada su visoke temperature vazduha, ne mogu da ostvare maksimalnu snagu;
• Sila uzgona se smanjuje tokom vrelih dana;
• Maksimalna dozvoljena težina na poletanju, u odnosu na dan sa nižom temperaturom, može biti smanjena;
• IAS/TAS odnos prouzrokuje veću putnu brzinu u svim fazama leta;
• Usled umanjene maksimalne snage motora, sile uzgona i veće putne brzine u odnosu na IAS, dužina poletanja će se povećati;
• Vertikalna brzina penjanja se smanjuje;
• Radijus zaokreta se povećava;
• Performanse penjanja tokom neuspelog prilaza se smanjuju;
• Dužina, potrebna za zaustavljanje vazduhoplova, povećava se nakon sletanja.
Kako bi se umanjio rizik u danima sa visokom temperaturom, Direktorat civilnog vazduhoplovstva RS savetuje da se:
• Letenje planira u hladnijim delovima dana, kada temperatura vazduha nije veća od operativnog ograničenja motora;
• Vodi računa i o svom psiho-fizičkom stanju i koristi dovoljno vode;
• Ne koristi maksimalna težina vazduhoplova na poletanju;
• Izbegava poletanje i sletanje u uslovima leđnog vetra;
• Prati temperaturu motora;
• Uradi proračun potrebne dužine poletanja i sletanja koristeći podatke iz AFM-a, koji odgovara vazduhoplovu koji se koristi;
• Uvek koristi maksimalna raspoloživa dužina piste za poletanje;
• Ne sleće na sam početak piste - sletanje na rastojanju od 150 metara od praga piste, osiguraće bezbedno sletanje bez opasnosti od udara u prepreke;
• Vodi računa o performansama tokom poletanja i sletanja, budući da visoke temperature, velika nadmorska visina piste, mokra/klizava/travnata pista, umanjuju performanse vazduhoplova;
• Ne leti u periodu dana kada vazduhoplov penje manje od 500 ft (jednomotorni) i 150 ft (dvomotorni);
• Koriste bezbednosni faktori prilikom proračuna.

