IZVEŠTAJ EVROPSKE KOMISIJE O NAPRETKU SRBIJE za 2010. godinu (Vazdušni saobraćaj)
- sažet opis odnosa Srbije i Evropske unije;
- analizu stanja u Srbiji u pogledu političkih kriterijuma za članstvo;
- analizu stanja u Srbiji na osnovu ekonomskih kriterijuma za članstvo;
- ocenu sposobnosti Srbije da sprovodi evropske standarde, odnosno da postepeno usklađuje svoje zakonodavstvo i politiku sa pravnim tekovinama Evropske unije (acquis), u skladu sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju i prioritetima Evropskog partnerstva.
Dobar napredak je ostvaren u vazdušnom saobraćaju. Primenjuju se odredbe Sporazuma o zajedničkom Evropskom vazduhoplovnom području (ECAA) u vezi sa pristupom tržištu a tržište je otvoreno za nove prevoznike. Usvojen je zakon o civilnom vazdušnom saobraćaju koji ima za cilj primenu prve tranzicione faze ECAA, kojim je obuhvaćen izvestan broj prethodno nerešenih pitanja u oblasti bezbednosti vazdušnog saobraćaja, postupanja na zemlji i bezbednosti vazdušne plovidbe. Kada se radi o upravljanju vazdušnim saobraćajem, Srbija i Crna Gora su svoj vazdušni prostor organizovale u funkcionalni vazdušni blok. Međutim, Srbija i dalje treba da uloži dodatne napore da okonča regulatorno usklađivanje sa Jedinstvenim evropskim nebom u okviru Programa primene jedinstvenog evropskog neba u jugoistočnoj Evropi (ISIS). Neophodno je usvojiti zakonske propise o Jedinstvenom evropskom nebu, posebno propise o pružanju usluga vazdušne navigacije, organizaciji i korišćenju vazdušnog prostora i interoperabilnosti mreže upravljanja evropskim vazdušnim saobraćajem i uredbu o fleksibilnoj upotrebi vazdušnog prostora. Još uvek nije došlo do razdvajanja nadležnosti za inspekciju i reviziju, kao ni do uspostavljanja nezavisnog tela za istragu nesreća u vazdušnom saobraćaju. Nezavisno telo i dalje nadgleda sistem kontrole bezbednosti. Nije došlo do jačanja administrativnih kapaciteta ministarstva. Uopšteno govoreći, Srbija je umereno napredovala u oblasti transporta. Nastavilo su da se poštuju obaveze Privremenog sporazuma i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP). Sada se primenjuju odredbe ECAA o pristupu tržištu. Okvirno zakonodavstvo je usvojeno za unutrašnje plovne puteve i vazdušni saobraćaj. Međutim, još uvek nije usvojeno okvirno zakonodavstvo za železnice. Neophodno je intenzivirati reformu sektora železnice. Neophodno je ojačati administrativne kapacitete za sprovođenje usvojenih zakonskih propisa. Dobar napredak je ostvaren u vazdušnom saobraćaju. Primenjuju se odredbe Sporazuma o zajedničkom Evropskom vazduhoplovnom području (ECAA) u vezi sa pristupom tržištu a tržište je otvoreno za nove prevoznike. Usvojen je zakon o civilnom vazdušnom saobraćaju koji ima za cilj primenu prve tranzicione faze ECAA, kojim je obuhvaćen izvestan broj prethodno nerešenih pitanja u oblasti bezbednosti vazdušnog saobraćaja, postupanja na zemlji i bezbednosti vazdušne plovidbe. Kada se radi o upravljanju vazdušnim saobraćajem, Srbija i Crna Gora su svoj vazdušni prostor organizovale u funkcionalni vazdušni blok. Međutim, Srbija i dalje treba da uloži dodatne napore da okonča regulatorno usklađivanje sa Jedinstvenim evropskim nebom u okviru Programa primene jedinstvenog evropskog neba u jugoistočnoj Evropi (ISIS). Neophodno je usvojiti zakonske propise o Jedinstvenom evropskom nebu, posebno propise o pružanju usluga vazdušne navigacije, organizaciji i korišćenju vazdušnog prostora i interoperabilnosti mreže upravljanja evropskim vazdušnim saobraćajem i uredbu o fleksibilnoj upotrebi vazdušnog prostora. Još uvek nije došlo do razdvajanja nadležnosti za inspekciju i reviziju, kao ni do uspostavljanja nezavisnog tela za istragu nesreća u vazdušnom saobraćaju. Nezavisno telo i dalje nadgleda sistem kontrole bezbednosti. Nije došlo do jačanja administrativnih kapaciteta ministarstva. Uopšteno govoreći, Srbija je umereno napredovala u oblasti transporta. Nastavilo su da se poštuju obaveze Privremenog sporazuma i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP). Sada se primenjuju odredbe ECAA o pristupu tržištu. Okvirno zakonodavstvo je usvojeno za unutrašnje plovne puteve i vazdušni saobraćaj.