Обавештавамо да је позив на број за уплату Републичких административних такси измењен - образац са изменама можете погледати на линку
Безбедносна наредба 01_24: забрана полетања са LYBE 12L (и 12R) зa IL-76 и ваздухоплове са потврдом о буци испод нивоа 3. погледати на линку
Подношење рекламација путника преко веб форме на сајту Директората, више о томе на линку
Захтев за одобравање летења беспилотног ваздухоплова у својству странке у управном поступку подносе власник/корисник или оператер бесилотног ваздухопловног непосредно или преко овлашћеног пуномоћника
Нова издања образаца Одељења пловидбености можете преузети на следећем линку
Обавештавамо да је позив на број за уплату Републичких административних такси измењен - образац са изменама можете погледати на линку
Безбедносна наредба 01_24: забрана полетања са LYBE 12L (и 12R) зa IL-76 и ваздухоплове са потврдом о буци испод нивоа 3. погледати на линку
Подношење рекламација путника преко веб форме на сајту Директората, више о томе на линку
Захтев за одобравање летења беспилотног ваздухоплова у својству странке у управном поступку подносе власник/корисник или оператер бесилотног ваздухопловног непосредно или преко овлашћеног пуномоћника
Нова издања образаца Одељења пловидбености можете преузети на следећем линку
Министарсво за инфраструктуру и Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије, били су домаћини 5. Конференције заједничког комитета EСAA - Мултилатералног споразума о заједничком ваздухопловном подручју Европе (ЕCАА - European Common Aviation Arеa) који чини 36 земаља потписница овог споразума.
На скупу, први пут организованом у Србији, било је присутно више од четрдесет делегата изЕвропе, односно представника ваздухопловних власти из двадесет земаља потписница EСAA споразума.
Конференцију је отворио државни секретар за ваздушни саобраћај у Министарству за инфраструктуру Миодраг Миљковић.
Србија је напредовала у примени ЕСАА споразума односно у либерализацији авиосаобраћаја, што је један од услова за улазак земље у Европску унију, изјавио је државни секретар за ваздушни саобраћај Миодраг Миљковић, на отварању скупа.
Миљковић је рекао да је Србија у септембру имала контролу експерата Европске комисије, која се односила на примену ЕСАА и да још није стигао извештај који ће показати да је Србија испунила све обавезе из прве фазе тог споразума, као и да смо већ испунили већину захтева из друге фазе.
"Разлика између прве и друге фазе је у слободама које се добијају - у првој фази се доказује да имамо регулативу у вези са споразумом, а када испунимо другу фазу то значи да смо све те прописе и применили у области безбедности, контоле летења, аеродрома и другог", објаснио је он.
Миљковић је казао да су због примене тог споразума у Србију дошле нискотарифне авиокомпаније, које су повећале број летова и снизиле цене карата.
Он је објаснио да Споразум о отвореном небу до сада још није ратификовало неколико земаља чланице ЕУ, међу којима су на пример Грчка и Немачка, што је услов за почетак формалне примене тог споразума, који административно већ примењују све потписнице.
"Главна ствар за Србију ће бити како су у септембру оценили усаглашеност нашег новог Закона о ваздушном саобраћају са споразумом и колико ће на њихову коначну одлуку утицати неколико ствари које Србија у овом тренутку није могла да усагласи", додао је Миљковић.
Шеф Сектора за међународне односе у Европској комисији за транспорт и тржиште Филип Бургел Верне истакао је да ЕСАА представља кључни елемент европске политике Уније према земљама југоисточне Европе, у циљу повећања тржишта.
Он је казао да је у земљама тог региона у последњих пет година повећан авиосаобраћај за 12 одсто, као и да је само у Београду присутно више од 30 авиопревозника.
Директор Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије Небојша Старчевић истакао је да је наша земља остварила позитивне резултате у примени споразума, а нарочито ступањем на снагу новог Закона о ваздушном саобраћају 20. октобра ове године.
На годишњем скупу Заједничког комитета ЕСАА, чула су се запажања и очекивања представника ваздухопловних власти из многих еврпских земаља о начину и динамици спровођења овог споразума . Представници Европске комисије представили су укупне резултате до којих су дошли после провера у свих 36 земаља потписница Мултилатералног споразума. Према њиховом мишљењу, спровођење споразума одвија се по плану и по предвиђеним фазама.
На крају састанка, договорено је да се следеће године у Будимпешти одржи 6. Конференција заједничког комитета ЕСАА.
Подсетимо, Европска унија је пројекат о заједничком ваздухопловном подручју Европе почела 2004.године. Његова суштина је да европски ваздушни простор брише националне границе, јер је пре тога, издељеност ваздушног простора имала негативан утицај на ефикасност авиосаобраћаја - авиокомпаније троше више горива, али и време, пошто морају да прођу низ контрола да би стигле то жељене дестинација. ЕСАА споразум, постепено у већини земаља потписница, омогућава слободан приступ ваздухопловном тржишту , а либерализација тржишта, као резултат споразума, омогућава ниже цене карата и већи избор авиопревозника.
Србија је Мултилатерални споразум о заједничком ваздухопловном подручју Европе потписала 2006. године са ЕУ, земљама западног Балкана, Исландом и Норвешком, а српски парламент га је ратификовао 13. маја 2009.године.
Министарсво за инфраструктуру и Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије, били су домаћини 5. Конференције заједничког комитета EСAA - Мултилатералног споразума о заједничком ваздухопловном подручју Европе (ЕCАА - European Common Aviation Arеa) који чини 36 земаља потписница овог споразума.
Директорка Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, Мирјана Чизмаров, учествовала је 11.12.2025. године, на састанку чланова оснивачког одбора организације JAA TO (Joint Aviation Authorities), одржаном у Амстердаму.
Током састанка, који се традиционално одржава на годишњем нивоу, разматрани су резултати остварени у претходној години, кључни изазови и стратешки правци за 2026. годину.
Директорка Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, Мирјана Чизмаров, посетила је 9. децембра 2025. године Горску службу спасавања Србије са циљем додатног упознавања са активностима и капацитетима ове службе, која има изузетно важну улогу у систему трагања за ваздухопловом и спасавања лица у цивилном ваздухопловству.
Током обиласка, тим Горске службе спасавања детаљно је представио начин организације интервенција, као и специјализовану опрему и обуку којом располажу. Посебан акценат стављен је на процедуре које ГСС примењује у ванредним ситуацијама, као и на могућности брзог реаговања и координације са другим институцијама у систему трагања и спасавања.
Сарадња Директората и Горске службе спасавања формализована је 2018. године закључивањем Споразума о ангажовању спасилачких тимова ГСС за пружање услуга трагања за ваздухопловом и спасавања лица у цивилном ваздухопловству. Овај споразум је закључен у складу са Уредбом Владе Републике Србије, којом су дефинисани примарни учесници система трагања и спасавања: МУП, МО, ГСС и ЦКС.
Овакве активности Директората представљају континуиране напоре ваздухопловних власти Србије на унапређењу цивилног ваздухопловства, кроз редовну сарадњу и размену искустава са свим субјектима система трагања за ваздухопловом и спасавања лица у цивилном ваздухопловству.
Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије је 4. децембра 2025. године био домаћин 165. састанка генералних директора држава чланица Европске конференције цивилног ваздухопловства (ECAC). По први пут од оснивања ECAC-а, ово заседање највишег нивоа одржано је у Београду, окупивши 37 европских земаља и поставивши српску престоницу у сам центар европског цивилног ваздухопловства.
Састанак је отворила министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Александра Софронијевић која се том приликом обратила присутнима и истакла значај јачања сарадње европских држава и унапређења заједничких активности у оквиру цивилног ваздухопловства.
У присуству делегација држава чланица, на маргинама састанка поједине земље потписале су Конвенцију о Бироу Европске конференције цивилног ваздухопловства – документ од суштинског значаја којим се Биро ECAC-а први пут успоставља као међународни правни субјект чиме ће се значајно унапредити функционисање ове организације.
У име Републике Србије, Конвенцију је потписала директорка Директората, Мирјана Чизмаров, а поред Србије документ су потписале Белгија, Португал, Сан Марино и Грчка, док ће остале државе ЕCAC-а Конвенцији приступати у складу са својим националним процедурама.
Формирањем Бироа, ECAC први пут добија јасно дефинисан оквир за свој административни и финансијски рад, што омогућава ефикасније управљање, запошљавање стручњака, закључивање уговора и спровођење програма од заједничког интереса – без увођења додатних финансијских обавеза за државе чланице. Овај корак представља значајну системску реформу која ECAC-у обезбеђује стабилнију и функционалнију структуру, те јача сарадњу у области европског цивилног ваздухопловства.
Сагледавајући институционалну структуру, важно је разумети улогу и обим деловања саме организације. ECAC окупља 44 државе и делује као паневропски форум за усклађивање политика и пракси у цивилном ваздухопловству, са фокусом на безбедност ваздушног саобраћаја, беспилотне системе, обезбеђивање, олакшице, заштиту животне средине и промовисање различитости и инклузије.
Република Србија од децембра 2021. године има свог представника у Координационом комитету ECAC-а – телу које надзире рад организације. Будући да је директорка Директората Мирјана Чизмаров тe године први пут изабрана за члана Комитета, њено чланство потврђено је на Пленарној конференцији у јулу 2022. године, а поновни избор на конференцији одржаној у јулу 2024. године представљао је још једну потврду поверења у стручност и допринос Србије развоју европске ваздухопловне политике.
Одржавање овако значајног састанка у Београду представља потврду да Србија и Директорат имају препознатљиву и поуздану улогу у европском ваздухопловном систему. Активно учешће наше земље у раду ECAC-а сведочи о континуираном доприносу јачања безбедности, модернизације и одрживости ваздушног саобраћаја.
Директорка Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије, Мирјана Чизмаров, посетила је 25.11.2025. године, аеродром “Константин Велики” у Нишу, поводом стављања у функцију нове опреме набављене захваљујући донацији Директората у износу од 11 милиона динара, намењеној унапређењу инфраструктуре обезбеђивања и оперативних капацитета нишког аеродрома.
Током састанка са директором Аеродрома Србије Михајлом Здравковићем, истакнуто је да овакве донације доприносе јачању система обезбеђивања цивилног ваздухопловства у Републици Србији и да заједничко институционално деловање представља основ за континуирано унапређење стандарда и оперативне спремности.
Донирана средства искоришћена су за набавку мобилног рендгенског уређаја високе резолуције намењеног прегледу пртљага остављеног без надзора, као и симулатора за обуку оператера контроле обезбеђивања, чиме се унапређује процес обуке и подиже ниво оспособљености стручног особља.
Након састанка, директорка Чизмаров и директор Здравковић присуствовали су првој обуци на новим симулаторима, као и презентацији мобилног уређаја за преглед остављеног пртљага у одлазном холу нове терминалне зграде аеродрома “Константин Велики”.
Овим Директорат наставља са својим континуираним активностима на унапређењу цивилног ваздухопловства кроз увођење савремених решења и унапређење оперативних процедура.
Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије, унапредио је капацитете националног система трагања за ваздухопловом и спасавања лица набавком специјализованог преносивог уређаја Direction Finder RT-400 - „Rhotheta, RT-400“ за лоцирање и декодирање Cospas-Sarsat 406 MHz радио предајника за случај нужде (ELT, EPIRB, PLB).
Kao надлежна институција за организацију, координацију и управљање системом трагања за ваздухопловом и спасавања лица, Директорат је увео у употребу уређај намењен прецизном лоцирању и декодирању Cospas-Sarsat 406 MHz радио предајника за случај нужде, који се користи у ваздухопловству, поморству и личним спасилачким системима.
Компактна конструкција уређаја омогућава његову инсталацију на теренско возило или употребу у покрету, ношењем од стране спасиоца на земљи, што је од посебног значаја у условима ограниченог приступа терену. DF RT-400 отпоран је на воду и екстремне температуре, што омогућава његову примену у свим временским условима и током операција са смањеном видљивошћу.
Активирањем 406 MHz радио предајника за случај нужде (ELT, EPIRB, PLB) шаље се један од потенцијалних сигнала који показују да је ваздухоплов, пловило, или особа у стању могуће опасности и да је потребно да јој се пружи неопходна помоћ.
Коришћењем DF RT-400 уређаја унапређује се капацитет Спасилачко - координационог центра Директората цивилног ваздухопловства Републике Србије да брже лоцира место активирања радио предајника за случај нужде, нарочито током лоших временских услова, а самим тим скрати време трагања и обезбеди правовремено присуство спасилачких тимова.
Фреквентни опсези у којима DF RT- 400 детектује сигнале узбуне су следећи:
118.000 до 124.000 MHz;
154.000 до 163.000 MHz;
240.000 до 246.000 MHz;
400.000 до 410.000 MHz;
Производ је у складу са Директивама Европске Уније које се односе на радио опрему (EU 2014/53) и електромагнетну компатибилност (EU 2014/30).
Овом набавком, Директорат наставља да континуирано унапређује систем трагања и спасавања у цивилном ваздухопловству, у складу са међународним стандардима и добром праксом.
Овај сајт користи колачиће за пружање бољег корисничког искуства и функционалности сајта.