Za podnošenje zahteva za izdavanje potvrde o važenju dozvole vazd. osoblja/neprouzrokovanju udesa od 6.12.2024. godine Republička administrativna taksa iznosi 800,00 dinara. Od 6.12.2024. godine za podnošenje zahteva za izdavanje potvrde o važenju dozvole vazduhoplovnog osoblja/neprouzrokovanju udesa i zahteva za izdavanje duplikata dozvole, se ne plaća Republička administrativna taksa. Bezbednosna naredba 01_24: zabrana poletanja sa LYBE 12L (i 12R) za IL-76 i vazduhoplove sa potvrdom o buci ispod nivoa 3, pogledati na linku  Od 01.08.2024. godine Republička administrativna taksa iznosi 1090,00 dinara  Od 03. jula 2024. godine zahteve za letove bespilotnih vazduhoplova podnositi na uas@cad.gov.rs  Podnošenje reklamacija putnika preko veb forme na sajtu Direktorata, više o tome na linku  Zahtev za odobravanje letenja bespilotnog vazduhoplova u svojstvu stranke u upravnom postupku podnose vlasnik/korisnik ili operater besilotnog vazduhoplovnog neposredno ili preko ovlašćenog punomoćnika  Nova izdanja obrazaca Odelјenja plovidbenosti možete preuzeti na sledećem linku 

Istorijat vazduhoplovnih vlasti u Srbiji

Kraljevina Srbija je bila jedna od prvih država koja je postavila pravni okvir za oblast civilnog vazduhoplovstva,  usvojivši 21. februara 1913. godine „Uredbu o sabraćajnim spravama koje se kreću  po vazduhu“. Nekoliko meseci kasnije, sličan  propis donesen je i u Sjedinjenim Američkim Državama.

Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca bila je jedna od prvih deset potpisnica  „Međunarodne konvencije za regulisanje vazdušne plovidbe“, usvojene u Parizu, oktobra 1919. godine.

U vreme između dva svetska rata,  civilna vazduhoplovna vlast u Srbiji je funkcionisala u okviru posebnog odeljenja  pri  Komandi vojnog vazduhoplovstva.

Posle Drugog svetskog rata, početkom 1946. godine, osnovana je Uprava civilnog vazdušnog saobraćaja  koja je od januara 1947. godine bila u sastavu Ministarstva saobraćaja. Nešto kasnije, pod izmenjenim nazivom - Savezna uprava za civilnu vazdušnu plovidbu, civilna vazduhoplovna vlast je funkcionisala samostalno sve do 1978. godine, kada je uključena u Savezno ministarstvo za saobraćaj i podeljena u tri sektora:

  • Sektor za vazdušni saobraćaj
  • Savezni vazduhoplovni inspektorat
  • Savezna uprava za kontrolu letenja

Nakon stvaranja Državne zajednice Srbija i Crna Gora, tokom 2003. godine, pripremana je  reorganizacija vazduhoplovne vlasti radi usklađivanja sa standardima međunarodnih   vazduhoplovnih organizacija i zahtevima  evropske prakse.Težnja je bila da se stvori kompetentna i  efikasna vazduhoplovna vlast koja će pravno uređivati oblast civilnog vazduhoplovstva i  očuvati sigurno i bezbedno obavljanje civilnog vazdušnog saobraćaja.

Osnovne karakteristike moderne  vazduhoplovne vlasti su objedinjavanje regulatornih i nadzornih funkcija države u stručan i finansijski nezavisan organ kao i razdvajanje pružaoca usluga u vazdušnom saobraćaju od regulatornog i nadzornog tela.

Vlada Republike Srbije i Vlada Republike  Crne Gore formirale su Direktorat civilnog  vazduhoplovstva države  Srbije i države Crne  Gore, koji je počeo sa radom 1. januara 2004. godine. Istovremeno, za poslove upravljanja vazdušnim saobraćajem, formirano je preduzeće Agencija za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore d.o.o.

Nakon raspada Državne zajednice Srbija i Crna Gora, Skupština Republike Srbije donela je  5. juna 2006. godine Odluku o nasleđivanju međunarodno pravnog subjektiviteta Srbije i Crne Gore. Na osnovu odluke Vlade, Republika Srbija je preuzela vršenje osnivačkih prava u Direktoratu.


Pioniri vazduhoplovstva u Srbiji

Dr Vladimir Aleksić (1872-1911)

Naš prvi entuzijasta koji je 17. oktobra 1909. godine uspeo da se vine u nebo letelicom koju je sam projektovao-dvokrilnom jedrilicom, koja je izbacivana pomoću gumenog užeta.

Ivan Sarić (1876-1966)

Jedan od pionira među srpskim vazduhoplovcima. Samouki konstruktor koji je konstruisao i upravljao svojim prvim vazduhoplovom “Sarić 1” 1910. godine. Kao pogonsku snagu za ovaj vazduhoplov Sarić je koristio motor od 24 KS sa 3 cilindra. Zadovoljan rezultatima koje je postigao, Ivan Sarić je organizovao prvi javni let 16.oktobra 1910. godine, koji je posmatralo sedam hiljada ljudi.Početkom 1911. godine, Sarić je unapredio svoj vazduhoplov i nazvao ga ‘ Sarić 2 '.


Prvi Zakon o vazdušnom saobraćaju 

Kraljevina Srbija je bila među prvim evropskom državama koja je postavila pravni okvir za oblast civilnog vazduhoplovstva, proglašenjem Uredbe o saobraćajnim spravama, koje se kreću po vazduhu, od 21 februara 1913. godine, nekoliko meseci pre donošenja sličnog propisa u Sjedinjenim Američkim Državama. Uredbu o saobraćajnim spravama koje se kreću po vazduhu možete pogledati OVDE