Istorijat vazduhoplovnih vlasti u Srbiji
Kraljevina Srbija je bila jedna od prvih država koja je postavila pravni okvir za oblast civilnog vazduhoplovstva, usvojivši 21. februara 1913. godine „Uredbu o sabraćajnim spravama koje se kreću po vazduhu“. Nekoliko meseci kasnije, sličan propis donesen je i u Sjedinjenim Američkim Državama.
Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca bila je jedna od prvih deset potpisnica „Međunarodne konvencije za regulisanje vazdušne plovidbe“, usvojene u Parizu, oktobra 1919. godine.
U vreme između dva svetska rata, civilna vazduhoplovna vlast u Srbiji je funkcionisala u okviru posebnog odeljenja pri Komandi vojnog vazduhoplovstva.
Posle Drugog svetskog rata, početkom 1946. godine, osnovana je Uprava civilnog vazdušnog saobraćaja koja je od januara 1947. godine bila u sastavu Ministarstva saobraćaja. Nešto kasnije, pod izmenjenim nazivom - Savezna uprava za civilnu vazdušnu plovidbu, civilna vazduhoplovna vlast je funkcionisala samostalno sve do 1978. godine, kada je uključena u Savezno ministarstvo za saobraćaj i podeljena u tri sektora:
- Sektor za vazdušni saobraćaj
- Savezni vazduhoplovni inspektorat
- Savezna uprava za kontrolu letenja
Nakon stvaranja Državne zajednice Srbija i Crna Gora, tokom 2003. godine, pripremana je reorganizacija vazduhoplovne vlasti radi usklađivanja sa standardima međunarodnih vazduhoplovnih organizacija i zahtevima evropske prakse.Težnja je bila da se stvori kompetentna i efikasna vazduhoplovna vlast koja će pravno uređivati oblast civilnog vazduhoplovstva i očuvati sigurno i bezbedno obavljanje civilnog vazdušnog saobraćaja.
Osnovne karakteristike moderne vazduhoplovne vlasti su objedinjavanje regulatornih i nadzornih funkcija države u stručan i finansijski nezavisan organ kao i razdvajanje pružaoca usluga u vazdušnom saobraćaju od regulatornog i nadzornog tela.
Vlada Republike Srbije i Vlada Republike Crne Gore formirale su Direktorat civilnog vazduhoplovstva države Srbije i države Crne Gore, koji je počeo sa radom 1. januara 2004. godine. Istovremeno, za poslove upravljanja vazdušnim saobraćajem, formirano je preduzeće Agencija za kontrolu letenja Srbije i Crne Gore d.o.o.
Nakon raspada Državne zajednice Srbija i Crna Gora, Skupština Republike Srbije donela je 5. juna 2006. godine Odluku o nasleđivanju međunarodno pravnog subjektiviteta Srbije i Crne Gore. Na osnovu odluke Vlade, Republika Srbija je preuzela vršenje osnivačkih prava u Direktoratu.
Pioniri vazduhoplovstva u Srbiji
Dr Vladimir Aleksić (1872-1911)
Naš prvi entuzijasta koji je 17. oktobra 1909. godine uspeo da se vine u nebo letelicom koju je sam projektovao-dvokrilnom jedrilicom, koja je izbacivana pomoću gumenog užeta.
Ivan Sarić (1876-1966)
Jedan od pionira među srpskim vazduhoplovcima. Samouki konstruktor koji je konstruisao i upravljao svojim prvim vazduhoplovom “Sarić 1” 1910. godine. Kao pogonsku snagu za ovaj vazduhoplov Sarić je koristio motor od 24 KS sa 3 cilindra. Zadovoljan rezultatima koje je postigao, Ivan Sarić je organizovao prvi javni let 16.oktobra 1910. godine, koji je posmatralo sedam hiljada ljudi.Početkom 1911. godine, Sarić je unapredio svoj vazduhoplov i nazvao ga ‘ Sarić 2 '.
Prvi Zakon o vazdušnom saobraćaju
Kraljevina Srbija je bila među prvim evropskom državama koja je postavila pravni okvir za oblast civilnog vazduhoplovstva, proglašenjem Uredbe o saobraćajnim spravama, koje se kreću po vazduhu, od 21 februara 1913. godine, nekoliko meseci pre donošenja sličnog propisa u Sjedinjenim Američkim Državama. Uredbu o saobraćajnim spravama koje se kreću po vazduhu možete pogledati OVDE