Direktorat je doneo odluke o produženju roka važenja ovlašćenja upisanih u sertifikat osoblja obezbeđivanja i produženju roka važenja odgovornih rukovodilaca za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu. Više informacija u delu sajta Obezbeđivanje/Obaveštenja i zahteviVlada Republike Srbije 08.05.2020. godine donela je zaključak kojim preporučuje avio-prevoziocima da zbog otkazanih letova usled vanrednih okolnosti putnicima izdaju vaučer na osnovu koga će moći da ostvare svoja prava. Više informacija u delu ObaveštenjaSmernice o očuvanju mentalnog zdravlja vazduhoplovnog osoblja koje je doneo Direktorat civilnog vazduhoplovstva RS, možete pročitati u delu ObaveštenjaPovodom situacije prouzrokovane pandemijom virusa COVID-19 Evropska komisija objavila je dokument gde se navodi da će odštetni zahtevi putnika biti tretirani u skladu sa vanrednom situacijom, koja oslobađa prevozioca obaveze isplate štete putnicima. Više informacija u delu ObaveštenjaDirektorat je objavio redovne termine sertifikacije za osoblje pregleda obezbedjivanja, rukovodioce za obezbedjivanje u vazduhoplovstvu i instruktore u oblasti obezbedjivanja u vazduhoplovstvu, detaljnije u delu Obezbedjivanje/Sertifikacija  

OBAVEŠTENJE PUTNICIMA 

20.10.2020


Kako je vazdušni saobraćaj ponovo uspostavljen, moramo da shvatimo da avionska putovanja neće biti potpuno ista u odnosu na vreme pre korone – na aerodromima i u avionu. Dodatno vreme, više strpljenja, medicinske procedure i drugačije ponašanje u avionu su samo neke od novosti koje nas očekuju u doba pandemije.

Iz/ka aerodroma u Republici Srbiji saobraćaj obavlja 28 kompanija. Direktorat civilnog vazduhoplovstva od izbijanja pandemije do danas kontroliše rad avio prevozioca kontinuiranim nadzorom. 

Da putnici ne bi bili iznenađeni dodatnim zahtevima pri dolasku na aerodrom u nastavku Vam prilažemo linkove ka veb sajtovima prevozioca gde se na dnevnom nivou ažuriraju procedure koje obezbeđuju siguran let putnicima. 

Predlažemo Vam da, pre rezervacije karata najpre pogledate koja su ograničenja prilikom ulaska u određenu zemlju:

 
A zatim na sajtovima prevozioca koje su dodatne mere neophodne kako bi se bez problema ukrcali na let:
 

PREVOZILAC

KOD

LINK KA INFORMACIJAMA

DESTINACIJE

AEGEAN AIRLINES:

A3

https://en.aegeanair.com/aegean-announcement/

Atina

AEROFLOT:  

SU

https://www.aeroflot.ru/xx-en/covid-19

Moskva Šeremetjevo

AIR CAIRO:

SM

https://www.aircairo.com//content/media/AIRCAIRO-COVID-19-instructions..pdf  

Hurgada

AIR FRANCE

AF

https://www.airfrance.fr/FR/en/common/page_flottante/information/coronavirus.htm

Pariz CDG

ALITALIA S.A.I.:

AZ

https://www.alitalia.com/en_en/fly-alitalia/news-and-activities/news/digital-self-certification.html

Rim Fiumicino, Milan Malpensa

AUSTRIAN AIRLINES AG:

OS

https://www.austrian.com/us/en/travel-coronatimes

Beč

BELAVIA AIRLINES:

B2

https://en.belavia.by/news/4129765/

Minsk

FLY DUBAI:

FZ

https://www.flydubai.com/en/plan/covid-19

Dubai

LUFTHANSA AG:

LH

https://www.lufthansa.com/xx/en/protection-measures

Frankfurt, Minhen

LOT POLISH AIRLINES

LO

https://www.lot.com/rs/en/coronavirus-travel-information

Varšava

MONTENEGRO AIRLINES:

YM

https://montenegroairlines.com/informacije_i_servis/obavjestenja-o-korona-virusu-covid-19

Podgorica, Tivat

PEGASUS AIRLINES:

PC

https://www.flypgs.com/en/coronavirus-measures-and-our-disinfection-procedure

Istanbul Sabiha Gokcen

QATAR AIRWAYS:

QR

https://www.qatarairways.com/en/travel-alerts/COVID-19-update.html

Doha

RYANAIR DAC:

FR

https://www.ryanair.com/gb/en/useful-info/Coronavirus-covid-19

Malta, Milano Bergamo,Berlin Tegel, Bratislava

SWISS INTERNATIONAL AL:

LX

https://www.swiss.com/at/EN/various/travel-briefing

https://www.swiss.com/at/EN/various/faq-rebooking-coronavirus

Cirih

TUNISAIR:

TU

http://www.tunisair.com/site/publish/module/reclamation/fr/addreclamationprod_COVID2020.asp

Tunis

TURKISH AIRLINES:

TK

https://www.turkishairlines.com/en-us/guidelines-for-safe-travel/

Istanbul

TRANSAVIA:

HV

https://www.transavia.com/en-EU/update-coronavirus/

Amsterdam

WIZZ AIR: *

W6

https://wizzair.com/sr-cyrl-cs/coronavirus-information

www.wizzair.com

AIR SERBIA: *

JU

https://www.airserbia.com/informacije/letovi/informacije-o-putovanjima-korona-virus/vesti

www.airserbia.com

*Veliki broj destinacija, pregled na sajtu prevozioca.

 

Služba Direktorata će kontrolisati sve informacije vezano za situaciju prouzrokovanu pandemijom  COVID19.

 

 

NAJČEŠĆA PITANJA

20.10.2020


Prava putnika u Srbiji su regulisana „Zakonom o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju” u čije delove je u potpunosti transponovana evropska Uredba  EZ br. 261/2004 kojom se utvrđuju zajednička pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćenog ukrcavanja i otkazivanja ili dužeg kašnjenja letova.

Kako je situacija prouzrokovana pandemijom virusa COVID-19 uticala na avio kompanije bez izuzetka, Evropska komisija je objavila dokument „Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19“, Brussels 18.3.2020 C(2020) 1830 final,, gde se između ostalog navodi:

„Uredba 261/2004 predviđa kompenzaciju u fiksnom iznosu u nekim okolnostima. Ovo se ne odnosi na otkazivanje učinjeno više od 14 dana unapred ili ako otkazivanje prouzrokuju 'vanredne okolnosti' koje se nisu mogle izbeći čak i ako su preduzete sve razumne mere. Za detalje pogledajte član 5 (1) i član 7 Uredbe. 

Komisija smatra da, kada javne vlasti preduzmu mere čiji je cilj da obuzdaju pandemiju COVID-19, takve mere po svojoj prirodi i poreklu nisu u skladu sa uobičajenim vršenjem aktivnosti prevoznika i van su njihove stvarne kontrole. 

Član 5 (3) se odriče prava na naknadu pod uslovom da je sporno otkazivanje „izazvano“ vanrednim okolnostima, koje nije bilo moguće izbeći čak i ako su preduzete sve razumne mere.

Ovaj uslov treba smatrati ispunjenim i kada otkazivanje leta uzrokuje odluka nadležnih organa kojim zabranjuju određene letove ili zabranjuju kretanje osoba na način koji isključuje, de fakto, putovanje predmetnim letom. 

Ovaj uslov se takođe može ispuniti ako otkazivanje leta nastane u okolnostima kada kretanje osoba nije u potpunosti zabranjeno, ali je ograničeno na osobe koje podležu derogacijama (na primer, državljani ili stanovnici dotične države)“ - Odluka o proglašenju bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 zaraznom bolešću.


 

Najčešća pitanja vezano za COVID-19 situaciju:

  • Kupljene su karte do Atine. Prevozilac obavlja let iako je srpskim državljanima zabranjen ulazak u Grčku.

Odgovor: Let je realizovan. Kompanija nije kriva za ograničenja koje jedna država uvodi prema stanovnicima druge države. Putnika nema pravo na kompenzaciju, refundacija moguća prema tarifi po kojoj je karta kupljena.

 

  • Let je otkazan od strane kompanije tri dana pre zakazanog poletanja. Razlog je zabrana sletanja vazduhoplova u zemlju – destinaciju. Da li imam pravo na kompenzaciju?

Odgovor: Zakon predviđa da prevozilac može otkazati let bez obaveze isplate kompenzacije ukoliko su putnici obavešteni o otkazivanju leta najmanje dve nedelje pre polaska predviđenog po redu letenja ili i kasnije ukoliko se dokaže da je let otkazan usled vanrednih okolnosti koje nisu mogle da se izbegnu iako su preduzete sve razumne mere.  COVID-19 se smatra vanrednom situacijom te stoga putnici nemaju pravo na kompenzaciju. 

 

  • Let je otkazan a prevozilac mi nudi vaučer umesto novca. Koje su moje opcije?

Odgovor: Na predlog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Vlada Republike Srbije je donela Zaključak 343-3718/2020-1 od 08.05.2020.godine kojim preporučuje avio-prevoziocima kojima je operativna dozvola izdata u skladu sa zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj,  da zbog otkazanih letova usled vanrednih okolnosti koje su prouzrokovane bolešću COVID-19, putnicima izdaju vaučer na osnovu koga će putnici moći da ostvare svoja prava izborom između:

   -promene datuma putovanja, prema sličnim uslovima prevoza, do krajnjeg odredišta kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od dostupnosti slobodnih mesta;

    -mogućnosti da iznos koji odgovara visini pune cene karte po kojoj je ona kupljena iskoristi na nekom od letova u mreži avio-prevozioca nekog kasnijeg datuma kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od dostupnosti slobodnih mesta.

Vaučer iz stava 1. ovog člana može se iskoristiti do 31. decembra 2021. godine.

Ukoliko putnik ne želi vaučer, prevozilac je dužan da mu isplati refundaciju u procesu gde putnik podnosi reklamaciju a koja zbog opšteg trenutnog stanja u avio industriji može potrajati i do nekoliko meseci. 

 

  • Da li postoje posebna ograničenja  prilikom putovanja a u vezi sa situacijom prouzrokovanom Korona virusom?

Odgovor: Situacija sa slobodnim kretanjem putnika kao i realizacijom saobraćaja menja se iz dana u dan i ograničenja su u manjoj ili većoj meri prisutna u svim zemljama. Ograničenja za ulaz u Republiku Srbiju stranim državljanima kao i restrikcije za građane Republike Srbije u drugim zemljama možete pratiti na sajtu 

https://www.iatatravelcentre.com/world.php

Na sajtu Direktorata dostupne informacije o propisima i ograničenjima kompanija koje obavljaju saobraćaj iz Republike Srbije

 

  • Platio sam kartu 10.000dinara, ne mogu da putujem jer mi je zabranjen ulazak u zemlju destinaciju. Let je realizovan. Avio prevozilac mi je refundirao svega 3.000dinara. Da li imam pravo na punu refundaciju?

Odgovor: Iznos refundacije zavisi od tarife po kojoj je je karta kupljena. Prilikom rezervacije karata putnik bira jednu od ponuđenih tarifa (BASIC, FLEX, LIGHT, GO, BUSSINESS, PLUS…imena se razlikuju od kompanije do kompanije). Prilikom plaćanja putnik potvrđuje da je saglasan sa uslovima tarife. 

Stoga se putnici podstiču da kupuju tarife koje im omogućavaju potpunu refundaciju troškova ili bar omogućavaju promenu termina polaska/povratka u situaciji gde je poremećeno slobodno kretanje putnika. 

 
 
 

14.05.2020.


 
U skladu sa predlogom Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Vlada Republike Srbije je 08.05.2020. godine donela Zaključak 343-3718/2020-1 kojim preporučuje avio-prevoziocima kojima je operativna dozvola izdata u skladu sa zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj, da zbog otkazanih letova usled vanrednih okolnosti prouzrokovane bolešću COVID-19, putnicima izdaju vaučer na osnovu koga će putnici moći da ostvare svoja prava izborom između:
  • promene datuma putovanja, prema sličnim uslovima prevoza, do krajnjeg odredišta kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od dostupnosti slobodnih mesta;
  • mogućnosti da iznos koji odgovara visini pune cene karte po kojoj je ona kupljena iskoristi na nekom od letova u mreži avio-prevozioca nekog kasnijeg datuma kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od dostupnosti slobodnih mesta.
Vaučer iz stava 1. ovog člana može se iskoristiti do 31. decembra 2021. godine. 
 
 
 
 
 

26.04.2020.


U skladu sa Odlukom o proglašenju vanrednog stanja ("Službeni glasnik RS", br.31/2020, 36/2020, 38/2020, 39/2020) i Uredbom o merama za vreme vanrednog stanja ("Službeni glasnik RS", br.31/2020, 36/2020, 38/2020, 39/2020) Vlade Republike Srbije, obustavljen je avio saobraćaj u Republici Srbiji za sve komercijalne letove. 
 
Kako je situacija prouzrokovana pandemijom virusa COVID-19 uticala na avio kompanije bez izuzetka, Evropska komisija je objavila dokument „Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19“, Brussels 18.3.2020 C(2020) 1830 final, gde se između ostalog navodi da kada javne vlasti preduzmu mere čiji je cilj da obuzdaju pandemiju COVID-19, takve mere po svojoj prirodi i poreklu nisu u skladu sa uobičajenim vršenjem aktivnosti prevoznika i van su njihove stvarne kontrole, odnosno mogu se smatrati  vanrednim okolnostima, koje nije bilo moguće izbeći čak i ako su preduzete sve razumne mere.
 
Shodno navedenom, odštetni zahtevi putnika biće tretirani u skladu sa okolnostima nastale vanredne situacije, koja oslobađa prevozioca obaveze isplate štete putnicima.